Leikkiikö muutkin eläväiset kuin nisäkkäät ja ainakin jotkut linnut?

Kysytty

Leikkiikö muutkin eläväiset kuin nisäkkäät ja ainakin jotkut linnut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tutkija Helena Telkänrannan kirjassa Millaista on olla eläin? (2015) kerrotaan, että suurin osa leikkivistä eläimistä on nisäkkäitä, ja että myös monet linnut leikkivät.

Mutta tiede tuntee myös tapauksia, joissa leikin määritelmän täyttävät muutkin eläimet kuin nisäkkäät ja linnut. Tällaisia ovat matelijoista mm. maailman suurin lisko komodonvaraani sekä toinen jättiläiseläin niilinpehmeäkilpikonna. Kaloista on vähän havaintoja: Bernin eläintarhan leikkivät tapiirikalat ovat tunnetuin tapaus. Pohjoisamerikkalaisten nokkakalojen on luonnossa nähty loikkivan mm. paperinpalojen ja höyhenten yli. Sammakkoeläimistä tiede ei Telkänrannan mukaan tunne yhtään varmaa tapausta.

Lähteet:

Telkänranta, Helena: Millaista on olla eläin? (Helsinki: SKS 2015)

https://tiede.fi/artikkeli/jutut/uusimmat/leikki_kuuluu_luontoon