Lauri Viidan runossa "Se lensi" vai "Sen lensi"? Onni-runon 4. säkeistö "Tein laulun perhosesta / ja henkäisin. Se lensi." Uuden runon kauneimmat 1 (Otava 1968…

Kysytty

Lauri Viidan runossa "Se lensi" vai "Sen lensi"?

Onni-runon 4. säkeistö "Tein laulun perhosesta / ja henkäisin. Se lensi." Uuden runon kauneimmat 1 (Otava 1968). "Sen lensi." Viidan kootut runot (4. p. WSOY 1977). Kuulemani mukaan jälkimmäistä pohdittiin Tampereella runon ja sävelen illassa 22.5.1979. Viidan "kielileikittelyä", painovirhe vai mistä on kysymys?

Kiitos vastauksesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Onni-runo ilmestyi ensimmäisen kerran Parnasson numerossa 8/1965 (s. 345-346), runoilijan kuolinpäivänä 22. joulukuuta 1965. Parnasson versiossa ongelmallisen kohdan sanamuoto on "Se lensi". Ylimääräinen n, joka on mukana jo Koottujen runojen ensipainoksessa 1966, lienee siis pelkkä painovirhe - Viita-kirjallisuudesta ei ainakaan löydy todisteita päinvastaisesta.