"Laumasuoja" ruotsiksi?

Kysytty

"Laumasuoja" ruotsiksi? Ei löytynyt kotus.fi-sivuille linkitetystä, vastikään päivitetystä suomi-ruotsi-sanakirjasta.

Vastaus

Vastattu

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ruotsinkielisillä sivuilla laumasuojasta käytetään sanaa flockimmunitet (https://thl.fi/sv/web/infektionssjukdomar-och-vaccinationer/information…).

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

"Ruotsin Kotusin" (isof.se) sivuilla on Coronaordlista (2020). Siinä on sekä flockimmunitet että flockskydd.

"Ruotsin KTL" (Folkhälsomyndigheten) näkyy käyttävän sanaa flockimmunitet.

Sana löytyy myös kotus.fi-sivuille linkitetystä suomi - ruotsi-suursanakirjasta, joka mainitaan kysymyksessä. Vaatii hieman etsimistä, koska siellä hakusanana on laumasuojan synonyymi laumaimmuniteetti. Sen ruots. vastineena on flockimmunitet.
Sanojen hakemisessa tarpeellisia synonyymeja löytyy niitäkin verkosta:
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi sisältää hakusanoina molemmat: laumaimmuniteetti ja laumasuoja, samanarvoisina synonyymeinä.