Laulu, joka alkaa "Jo lännen rannalla ruskottaa,/ jo ilta-aurinko sinne saapi./ Se kerran hellästi katsahtaa..." on nimetty jossain lähteessä 'Iltalauluksi',…

Kysytty

Laulu, joka alkaa "Jo lännen rannalla ruskottaa,/ jo ilta-aurinko sinne saapi./ Se kerran hellästi katsahtaa..." on nimetty jossain lähteessä 'Iltalauluksi', ja sanottiin sen olevan norjalaista alkuperää.
Ketkä mahtavat olla tekijät ja kuka suomentaja? Ja onko nuottia saatavilla?

Vastaus

Vastattu

Iltalaulu-nimisiä kappaleita on tehty useita. Tämä kyseinen Iltalaulu on tosiaan norjalainen kansansävelmä. Kansanlaulujen tekijöitä ei tavallisesti tunneta, eikä esimerkiksi Laulun mahti -laulukirjasta tarkistettu Iltalaulun nuotinnos sisällä tietoja suomalaisen sanoituksen tekijästäkään.

Sanoitus ja nuotinnos löytyy useastakin eri laulu- ja nuottikirjasta.

https://finna.fi/Search/Results?dfApplied=1&lookfor=Jo+l%C3%A4nnen+rann…

Laulun mahti (SOK, 1966)

4 ääntä

Kommentit

Säveleitä I/1889 sisältää tämän laulun mieskuorosovituksen, jonka on tehnyt Joh. D. Behrens, ja suomentajaksi on merkitty Maria J. eli mitä todennäköisimmin Maria Joutsen.