Lauletaanko Juice Leskisen kappaleessa Norjalainen villapaita "kaimani kritisoi" vai "kai moni kritisoi"? Jos se on "kaimani", tarkoittaako kaima John Lennonia…

Kysytty

Lauletaanko Juice Leskisen kappaleessa Norjalainen villapaita "kaimani kritisoi" vai "kai moni kritisoi"? Jos se on "kaimani", tarkoittaako kaima John Lennonia vai ketä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Taivaan kappaleita -levyn tekstivihkossa ja Juicen kappaleista tehdyissä nuottikokoelmissa kyseinen tekstikohta on poikkeuksetta muodossa "kaimani kritisoi". Kuka tämä kaima sitten on, onkin jo paljon tulkinnanvaraisempi ja kiistanalaisempi kysymys. Pohdintojahan tästä kyllä löytyy, ja ehdokkaita on useita; laulussa mainittujen John Lennonin ja Juha Vainion lisäksi Pauli Matti Juhanin kaimaksi on tarjottu esimerkiksi Paul McCartneytä, Pauli Mustajärveä, Juhani Ahoa ja jopa Juhani Aaltosta. Täysin vakuuttavia perusteluja näistä yhdenkään  - tai kenenkään muunkaan - puolesta ei ole vastaani tullut, joten jääköön tämä kohta avoimeksi ja itse kunkin tahollaan päätettäväksi.

3 ääntä

Kommentit

Tekisi mieli veikata Lennonia, koska muuten edellisen säkeen viittaus häneen jää kovin irralliseksi. Mitä Lennon sitten kritisoi, voisi viitata kappaleeseen The Ballad of John and Yoko, jossa seikkaillaan Euroopan cityissä. "Eipä oo kaksista" tulisi siten kertosäkeestä: "Christ you know it ain't easy / You know how hard it can be / The way things are going / They're gonna crucify me". Juicehan palailee tarinassa reissultaan ja pelkää kaupungin (jonkin siellä) kohtaamista. Tämä tietysti vain arvaus, mutta tuo Beatlesin biisi saattaa olla toiminut innoittajana.