Latinan lause "ille faciet" mitä tarkoittaa sana ille. onko se objekti vai subjekti? Eikös ille tarkoita se-sanaa eli yksikön…

Kysytty

latinan lause "ille faciet" (se tullaan tekemään) mitä tarkoittaa sana ille. onko se objekti vai subjekti? Eikös ille tarkoita se-sanaa eli yksikön nominatiivin pronomini.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ille, illa, illud on demonstratiivipronomini ja tarkoittaa tuo eli juuri tuo henkilö, myöskin ille saattaa saada merkityksen kuulu, tuo kuuluisa, tunnettu. Ille muoto on yksikön nominatiivi maskuliinimuoto, ja se on tässä lauseen subjekti. Latinassa objekti on akkusativiissa. Tällöin tuo (mieshenkilö) tulee tekemään on sanojen merkitys. Persoonapronomi hän, se on latinassa is, ea, id. Käännös on siis Juuri hän tulee sen tekemään / on sen tekevä tai myös vähemmän demostratiivisesti Hän tulee sen tekemään / on sen tekevä. (Myöhäisemmässä latinassa demonstratiivipronominit menettivät painokkuuttaan, josta kertoo muun muassa se, että ranskan kielen artikkeli le on alunperin pronominista ille lähtöisin.)

Tällaisen lausuman on Ruotsin kuninkaan Kaarle IX:n kerrottu sanoneen pojastaan Kustaa II Adolfista, aikakautena, jolloin Ruotsi laajensi valtaansa Euroopassa. Kuningas Kustaa II Adolf oli kuuluisa erityisesti ansiokkaana sotapäällikkönä. Edelleen nykyään Suomessa liputetaan svenska dagen'in, ruotsalaisuuden päivän kunniaksi 6.11., joka on Kustaa II Adolfin kuolinpäivä.

Faciet on aktiivin I futuurin yksikön kolmas muoto verbistä facere. Jos jotain tehtäisiin tulisi pronominin olla kylläkin nominatiivissa ja olla subjekti, mutta neutrimuodossa illud ja verbin passiivissa eli juuri tuo asia tulee tehdyksi facietur. Yleensä, jos ei nimenomaan painoteta pronominin merkitsemään tuota, se jätetään pois, pelkkä facietur merkitsee että jotain tulee tehdyksi. Voisi myös ajatella, että muoto faciet tarkoittaa aiheuttaa, jolloin sen sisältö voisi olla tämä tekee = tämä aiheuttaa = tästä seuraa. Silloinkin täydennettävä pronomini on neutrissa, eli illud tai id faciet.

Latinan kielen kielioppeja löytyy kirjastosta, esim. Tuomo Pekkasen Ars grammatica Latinan kielioppi. Tämän vastauksen laatija on koulutukseltaan latinisti ja on toiminut myös aikoinaan latinan opettajana. Lentäviä lauseita voi etsiä esim. Arto Kivimäen Suuresta latinakirjasta. Tosin tämä lause löytyy ruotsinkielisestä tietosanakirjasta ja myös Wikipediasta.