Lastenloruja 50-luvulta, mistä saisin kirjan jossa on seuraavat lauseet? 1. Ovi aukes pöllölaamanni näkyi tuomaripöydän takaa... 2. Suursyömäreitä sudet on,…

Kysytty

Lastenloruja 50-luvulta, mistä saisin kirjan jossa on seuraavat lauseet? 1. Ovi aukes pöllölaamanni näkyi tuomaripöydän takaa... 2. Suursyömäreitä sudet on, kun muuan susi pohjoispuolla, pääs paistin ääreen, se söi että oli kuolla. Sen kurkkuun tarttui luu ja hengestään... Mistä löydan kirjan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ensimmäinen katkelma on Lauri Pohjanpään runosta Käräjillä. Runo sisältyy kokonaisuudessaan useisiin Pohjanpään runojen kokoelmiin. Runon voi lukea esimerkiksi teoksista Pohjanpää: Valitut runot, Kaipuu ylitse ajan : valitut runot 1910 - 2002, Pohjanpää: Metsän satuja.

Toinen katkelma on Jean de La Fontainen eläinrunosta Susi ja kurki. Runon on suomentanut Yrjö Jylhä. Runon voi lukea esimerkiksi teoksesta La Fontaine: Eläintarinoita (1992).

Sekä Pohjanpään runo lyhennettynä että La Fontainen eläinruno Susi ja kurki sisältyvät 1955 julkaistuun kansakoulun lukukirjaan Viides lukukirjani. Tekijät ovat Inkeri Laurinen ja Antero Valtasaari.

Saatte runot sähköpostiinne.

Lähteet:
https://www.vaskikirjastot.fi/web/arena
Pohjanpää: Valitut runot (WSOY, 1953)
La Fontaine: Eläintarinoita (suom. Yrjö Jylhä, WSOY, 1992)
Laurinen - Valtasaari: Viides lukukirjani (WSOY, 1962)

1 ääntä

Kommentit

"suursyömäreitä sudet on, kun muuan susi pohjoispuolla, pääs paistin ääreen, se söi että oli kuolla. Sen kurkkuun tarttui luu ja hengestään... Mistä löydan kirjan?"

pohdin itse äsken tuota samaa ja muistelin, että pohjanpään runossa oli. senverran tästä sivusta oli hyötyä, että tuo asia varmistui ja yksi sana muistikuvaani tuli lisää, minä kun muistin lorun vain sanaan ..luu asti.mutta eikös sitten ollut sana "onneton" ääreen sanan edellä, ja minu muistini sanoo, että"pohjanpuolla".