Lastenkirjoissa käsitellään nykyään monipuolisesti vaikeiltakin aiheita. Meillä nelivuotias on alkanut ääneen ihmetellä miksi enoa täytyy aina muistuttaa…

Kysytty

Lastenkirjoissa käsitellään nykyään monipuolisesti vaikeiltakin aiheita. Meillä nelivuotias on alkanut ääneen ihmetellä miksi enoa täytyy aina muistuttaa käsienpesusta ja niin monesta muustakin asiasta, kun perheen muita aikuisia ei samaan tapaan neuvota. Olemme kertoneet kehitysvammaisista, ja nyt kaipaisin kirjaa aiheesta. En kuitenkaan ole löytänyt lapselle sopivaa kirjaa kehitysvammaisuudesta. Mielellään vielä kuvakirjaa. Ja jos kyse ei olisi Downin syndroomasta, niin vielä parempi, mutta toki sellainenkin kelpaisi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuvakirja Meidän perhe kertoo oikeista todellisista perheistä, monin tavoin erilaisista, mutta myös samanlaisista. Yhdessä perheistä on kehitysvammainen lapsi. Kirjan ovat kirjoittaneet Katri Vuorinen ja Tiina Eskola, valokuvat ovat Martti Lintusen. Kustantaja on Pieni Karhu ja julkaisuvuosi 2016.
Ihmetellään kromosomeja on kuvakirja ja lapsille tehty tietokirja, jonka aiheena on kehitysvammaisuus. Tekijät ovat Sanna Kalmari, Ilona Partanen ja Ulla Parisaari. Kirjan on julkaissut Norio-keskus 2018.
Tuula Kallioniemen Neljä muskelisoturia on kuvakirja, jossa käsitellään erilaisuutta ja ystävyyttä. Yksi pojista on ”dauni” eikä siksi oikein pääse mukaan leikkeihin. Kirja on vuodelta 2018.
Nämä kirjat löytyvät Helmet-kirjaston kokoelmasta ja muutama lisää löytyy hakusanoilla kehitysvammaiset ja lastenkirjallisuus. www.helmet.fi

2 ääntä

Kommentit

Saraste, Heini: Voihan vammainen : lasten kuvasanakirja vammaisuudesta olisi myös oivallinen kirja vammaisuudesta lapsille.