Lastenkirjallisuuden hyödyntäminen lähihoitajan työssä

Kysytty

lastenkirjallisuuden hyödyntäminen lähihoitajan työssä

Vastaus

Vastattu

Lastenkirjallisuutta kannattaa hyödyntää myös lähihoitajan työssä. Tarinat auttavat käsittelemään tunteita, sietämään erilaisuutta, tuottavat iloa, elämyksiä ja lohtua sekä

vahvistavat lasta identiteetin rakentamisessa. Hyviä oppaita aihepiiriin ovat esimerkiksi Päivi Heikkilä-Halttusen Lue lapselle!: opas lasten kirjallisuuskasvatukseen sekä

Pirjo Suvilehdon Oi ihana satu: lasten ja nuorten kirjallisuusterapia. Nykylastenkirjallisuus käsittelee ennakkoluulottomasti myös ns. vaikeita aiheita, kuten kuolemaa.

Kirjastosta voi pyytää räätälöityjä kirjapaketteja erilaisista aiheista. Kannattaa myös tutustua Oulun kaupunginkirjaston Lukumetka-sivustoon, joka on suunnattu  perheille ja

perheiden kanssa työskenteleville ammattilaisille. Myös lähihoitaja voi hyötyä sivuston sisällöstä:  www.ouka.fi/oulu/kirjasto/lukumetka