Lastenkirja, talousrahojen käyttöongelmasta. Yhtäkkiä putkahti mieleen lapsena lukemani kirja, mutten kuollaksenikaan muista kirjan nimeä, saati sitten…

Kysytty

Lastenkirja, talousrahojen käyttöongelmasta. Yhtäkkiä putkahti mieleen lapsena lukemani kirja, mutten kuollaksenikaan muista kirjan nimeä, saati sitten kirjailijaa... Lastenkirja se oli, ja vanha, mutta juoni meni tähän tyyliin: vanhemmat lähtivät jonnekin pois joksikin aikaa, ja jättivät lapsille rahaa millä piti tulla sen aikaa toimeen. Lapset söivät herkkuja ensimmäiset päivät ja kestitsivät kavereitaankin. Sitten huomasivat että rahat loppuvat, ja siten myös ruoka. Keksivät sitten idean kerätä kyläläisiltä rahaa "köyhien hyväksi", ja idea olikin tuottoisa kun papin lapset olivat kerran asialla. Kun vanhemmat palasivat kotiin, selviytymiskeino pidettiin salassa, kunnes yhden omatunto ei kestänyt vaan hän tunnusti moisen kauheuden. Suuret kyyneleet silmissään tämä iltaisin meni nukkumaan. Ei kai siitä tullut edes satikutia loppujen lopuksi

Vastaus

Vastattu

Emme valitettavasti tunnistaneet hakemaasi kirjaa. Toivottavasti joku vastauksen lukijoista tunnistaa sen. Tiedon kirjaston voi kirjoittaa kommenttina tämän vastauksen perään.