Lasketaanko Suomessa äänestysprosenttiin mukaan myös hylätyt tai tyhjät äänet?

Kysytty

Lasketaanko Suomessa äänestysprosenttiin mukaan myös hylätyt tai tyhjät äänet?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomessa äänestysprosenttia laskettaessa otetaan huomioon kaikki vaaleihin osallistuneet äänestysikäisten ikäluokista. Tyhjät tai muusta syystä ääntenlaskussa huomiotta jäävät äänestysliput ovat - yhtä kaikki - ääniä tarkasteltaessa yksinomaan äänestysaktiivisuutta.