Lapsuusajan kirja kateissa. Kyseessä on ilmeisesti aapinen, sillä osa tarinoista varsinkin kirjan alkupuolella on tikkukirjaimilla ja tavutettuna, loppupäätä…

Kysytty

Hei! Lapsuusajan kirja kateissa. Kyseessä on ilmeisesti aapinen, sillä osa tarinoista varsinkin kirjan alkupuolella on tikkukirjaimilla ja tavutettuna, loppupäätä kohti tarinat muistaakseni pitenivät ja ehkä fonttikin muuttui. Isohko kirja, ehkä 20 cm x 25 cm. Yksi tarina jäänyt mieleen: siili ja karhu keskustelevat, molemmat sanovat aina saman asian: "pieni siili vikisee, kohta on talvi. Suuri karhu murisee, kohta on talvi."
Vaikuttaako yhtään tutulta? Kirjaa luettiin meillä 70-luvulla, joten ihan uudesta teoksesta ei ole kyse.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirja voisi olla Weilin + Göösin Aapinen, josta otettiin seitsemän painosta vuosina 1967-73.

Aapinen / [Kirj.] Saini Knuuttila, Hillevi Kääriäinen, Maija Turunen & Touko Voutilainen ; Kuv. Kylli Koski.
Julkaistu: Hki : Weilin + Göös, 1967
Ulkoasu:183 sivua : kuvitettu
Lisäpainokset: 2. p. 1968. - 3. p. 1970. - 4. p. 1971.

Siinä on Karhu ja siili -niminen tavutettu tarina, jossa käydään kuvatun kaltaista vuoropuhelua:

ISO KARHU MURISEE: SYKSY ON JA SATAA.
PIENI SIILI TUHISEE: Syksy on ja sataa.
ISO KARHU MURISEE: MINULLA ON UNI.
…ja niin edelleen.

Kirjassa käytetty fontti vaihtuu loppupuolella pääteviivattomasta pääteviivalliseksi.

Seinäjoen kaupunginkirjastosta ei tätä aapista löydy, voit pyytää sen kaukolainaksi kauttamme.