Lapsuudesta muistan nähneeni näyttämöllä yksinpuhelun Avain Joensuun kaupungintalon näyttämöllä, mutta oliko sen esittäjä Tarmo Manni, kuten olen muistavinani?…

Kysytty

Lapsuudesta muistan nähneeni näyttämöllä yksinpuhelun Avain Joensuun kaupungintalon näyttämöllä, mutta oliko sen esittäjä Tarmo Manni, kuten olen muistavinani? En löydä Mannin tiedoista tätä.

Vastaus

Vastattu

Hei,

Joensuun kaupunginteatterin tuoreesta historiikista en löytänyt mainintaa, joten käännyin kaupunginteatterin puoleen. Sieltä sain seuraavanlaista tietoa:

"Olisikohan ollut kyse monologista ”Avain – Luulevaisen Sydämen yksinpuhelu”, jota esitti Leo Riuttu? Tinfon esityshaussa sille on merkitty 10 esityskertaa vuosina 1966-67. Se olisi hyvinkin voinut käydä vierailemassa Joensuun kaupunginteatterissa."

(ILONA on suomalaisen teatterin tietopankki, jonka verkkoversion ovat toteuttaneet yhteistyössä Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) ja Teatterimuseo)

Leo Riutussa voi olla samaa näköä nuoren Tarmo Mannin kanssa, joten voisiko kyseessä olla tämä esitys. Mannin yhteydestä Avain-monologiin ei ainakaan alustavassa etsinnässä löytynyt vahvistusta Joensuun esitykselle teatterin arkistosta. Kaikista vierailuesityksistä ei välttämättä ole jäänyt mainintaa. Joensuussahan oli tuolloinkin varsin vireä teatteritoiminta monen muunkin teatterikokoonpanon tuottamana. Kysymyksessä et maininnut esityksen ajankohtaa, mutta oletan, että ajallisesti 1960-luvun loppu voisi tulla kyseeseen.

Toivottavasti tämä on muistelemasi teatteriesitys.

0 ääntä

Kommentit

Ei, nämä Leo Riutun 1960-luvun esitykset eivät voi olla hakemani, koska olen nähnyt yksinpuhelun joskus 1950-luvulla. Tiedän sen siitä, että äitini kuoli 1958 ja hänen kanssaan alle kymmenvuotiaana ja muutama vuosi sen yli kävin lukuisissa konserteissa, teatterissa ja muissa tapahtumissa. Vaikka olin niin nuori, muistan pitäneeni esityksestä ja mieleeni jäi myös esittäjän ulkonäkö ja tapa, jolla hän näyttämöllä liikkui.

Minkä ihmeen vuoksi ei voi kertoa heti kysymyksessä, minä vuosina (edes millä vuosikymmenellä!) esitys oli? On kohtuutonta edellyttää että kirjastonhoitaja etsii tai arvaa henkilön elämänvaiheet - ja sitten moittia kirjastoa väärästä vastauksesta.