Lapsuudessani 90-luvulla minulle luettiin (kovakantista?) kuvakirjaa eläintarhasta ja haluaisin saada selville kyseisen kirjan nimen. Kirjassa kai lapsi…

Kysytty

Lapsuudessani 90-luvulla minulle luettiin (kovakantista?) kuvakirjaa eläintarhasta ja haluaisin saada selville kyseisen kirjan nimen. Kirjassa kai lapsi seikkaili joka sivulla aina eri eläimen luona ja satu oli kirjoitettu riimitellen. Muistaakseni kirja alkoi jotenkin näin: "Olin eläintarhassa, leijonien luolassa..." Muita kohtia oli: "norsu(?) antoi alkupalat, mursun luona kastui jalat" sekä "krokotiili nälkäinen aikoi pistää minut poskeen".

Vastaus

Vastattu

Arvelisin, että kyseessä saattaisi olla Samuil Maršakin Varpusen ateria (Kansankulttuuri, 1976). Eläintarhaan sijoittuvan runomuotoisen tarinan päähenkilönä ei ole lapsi, vaan pikkulintu: "Kerro, pieni varpunen, / mistä hankit einehen! / Olin eläintarhassa / leijonien linnassa. -- "