Lapseni sanoo kärsivänsä "ilmastoahdistuksesta". Onko teillä kirjallisuutta liittyen tuohon ahdistuksen muotoon? Miten vanhemman pitäisi tässä tilanteessa…

Kysytty

Lapseni sanoo kärsivänsä "ilmastoahdistuksesta". Onko teillä kirjallisuutta liittyen tuohon ahdistuksen muotoon? Miten vanhemman pitäisi tässä tilanteessa auttaa/hoitaa/tukea nuorta?

Vastaus

Vastattu

Kirjallisuutta:
Ihme ilmat! : miksi ilmasto muuttuu / Laura Ertimo & Mari Ahokoivu
Rohkea tyttö ja jättiläiset : Greta Thunbergin innoittama satu maapallon pelastamisesta / Zoë Tucker
Isa+Bea maapallon asialla / Annie Barrows
Gretan tarina : et ole koskaan liian pieni tekemään suuria asioita / Valentina Camerini
Ilmastonmuutos : mitä minä voin tehdä? / Glenn Murphy
Näkymätön myrsky / Mikko Pelttari, Jenna Kunnas
100 asiaa maapallon pelastamisesta / kirjoittajat: Rose Hal

Aiheesta herää esimerkiksi seuraavia ajatuksia:
Kuuntele, mitä lapselle on sanottavaa. Kysy, mitä mieltä hän on ja mitä ajatuksia hänelle herää. Kerro lapselle, millaisilla teoilla meistä jokainen voi vaikuttaa ilmastonmuutokseen. Kiinnitä lapsen kanssa yhdessä huomiota hyviin ilmastotekoihin ja -valintoihin. Kerro omista kestävistä valinnoistasi. Koita pysyä toiveikkaana äläkä korosta liiaksi uhkakuvia. Yritä luoda sellainen ilmapiiri, että me pidämme toisistamme huolta ja että lapsella säilyy turvallinen olo. Kannattaa lisäksi muistaa, että vaikeneminen asiasta on huono vaihtoehto.

Asiaa on käsitelty muun muassa sivulla:
https://yle.fi/uutiset/3-10485512
http://ekoahdistus.blogspot.com/2018/11/miten-puhua-lapselle-ilmastonmuutoksesta.html