Lapseni on 10v, luen edelleen hänelle paljon ääneen. Parasta luettavaa oli P.G. Wodehousin Jeeves -kirjat. Huumori oli molempien mieleen, samoin ihmeelliset…

Kysytty

Hei, lapseni on 10v, luen edelleen hänelle paljon ääneen. Parasta luettavaa oli P.G. Wodehousin Jeeves -kirjat. Huumori oli molempien mieleen, samoin ihmeelliset sanat ja lauseet. Ja Jeevesin ylivertaisuus. Ja kirjojen teemojen yleinen kepeys. Nyt meillä on menossa Alexander McCall Smithin toiseksi-viimeinen etsiväkirja. Mma Ramotswen myönteinen asenne on ollut ihanaa, samoin henkilö-galleria. Ja eksoottinen tapahtumapaikka. Ja se ettei tapahdu liian ahdistavia juttuja. Fallesmannin Arvoin tarinat oli kivoja (tapahtumapaikka, kieli, ihmiset). Viisikot olivat minusta tylsiä, lapsi kyllä tykkäsi niistä.
Mitähän alkaisimme lukea seuraavaksi? Sarja olisi kiva ettei tarvitsisi heipata henkilöitä heti yhden kirjan jälkeen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Koko perheen klassikoista tulee ensimmäisenä mieleen James Herriotin omaelämäkerrallinen romaanisarja, joka kertoo hänen työstään ja elämästään maalaiseläinlääkärinä Yorkshiressa lämmöllä ja huumorilla. Kirjat ovat täynnä herkullisia henkilöhahmoja ja vuoroon hauskoja ja koskettavia tapauksia. Sarjan osat ovat Kaikenkarvaiset ystäväni, Luojanluomat ystäväni, Eläinlääkäri lennossa, Eläinlääkäri vauhdissa ja Ystävistäni, hellyydellä.

Terry Pratchett oli brittiläinen fantasiakirjailija, jonka laaja tuotanto sijoittuu mielikuvitukselliseen Kiekkomaailmaan. Pratchettin fantasiassa keskeistä on huumori ja kekseliäisyys, mutta kirjoissa on myös ajattelemisen aihetta. Pratchettiin tuotantoon kuuluu sekä yksittäisiä kirjoja että kirjasarjoja - maailma on sama, mutta henkilöt vaihtuvat. Nuoren kuulijan kanssa voisi aloittaa nuoresta, noidaksi kasvavasta Tiffany Särkysestä kertovasta sarjasta, jonka osat ovat Vapaat pikkumiehet, Tähtihattu, Talventakoja, Keskiyö ylläni ja Paimenen kruunu.

Ääneenlukukirjojen ikisuosikkeja löytyy paljon myös Astrid Lindgrenin tuotannosta: vakavammasta päästä esimerkiksi Ronja Ryövärintytär tai Veljeni Leijonamieli, hieman kevyemmästä vaikkapa etsivää leikkivästä Kallesta ja hänen ystävistään kertova trilogia Mestarietsivä Blomkvist, Mestarietsivä Blomkvist vaarassa ja Mestarietsivä Blomkvist ja ryöstetty Rasmus.

Yksittäisistä kirjoista Richard Adamsin Ruohometsän kansa on jännittävä kertomus kaniinijoukkion uhkarohkeasta pakomatkasta halki Englannin maaseudun kohti uutta asuinpaikkaa. Adamsin tavoitteena oli kirjoittaa eläintarina, jonka päähenkilöt eivät olisi inhimillistettyjä tai liian siloteltuja. Tuloksena on kiehtova kirja, jossa tosin on pelottaviakin kohtia.

Jack Chengin kirja Kosmoksessa tavataan kertoo 11-vuotiaasta Alexista, avaruusintoilijasta, joka on nimennyt koiransakin sankarinsa, tähtitieteilijä Carl Saganin mukaan. Alex matkustaa yksin Coloradosta New Mexicoon osallistuakseen rakettifestareille, sillä hän on rakentanut raketin, jonka haluaa laukaista avaruuteen. Alexin matkasta tulee monipolvinen seikkailu, jonka aikana hän ryhtyy selvittämään kauan sitten kuolleen isänsä mysteeriä ja tapaa monia uusia ystäviä ja auttajia.