Lapsena kavelin Läntistä Brahenkatua pitkin mummolaan Porvoonkatu 11. Silloin naapuritalot olivat puurakennuksia. Minkä nimisiä mahtoivat rakennukset olla? Ne…

Kysytty

Lapsena kavelin Läntistä Brahenkatua pitkin mummolaan Porvoonkatu 11. Silloin naapuritalot olivat puurakennuksia.
Minkä nimisiä mahtoivat rakennukset olla?
Ne purettiin ja tilalle rakennettiin as Oy Satokallio Porvoonkatu 1-9.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Puurakennukset Porvoonkatu 1-9:ssa ovat olleet Helsingin Työväen Rakennusosakeyhtiön rakennuttamia työväenasuntoja. Talojen rakennusmestarina toimi Heikki Kaartinen. Porvoonkadulla on ehkä ollut Ruoholahteen rakennettujen "sadan markan villojen" tapaisia taloja. Lähde: Suomen rakennustaiteen museo.

Porvoonkatu 1-9 sijaitsee korttelissa 362, mutta Alancon ja Pakarisen "Signe Brander"-kirjassa, viereisen korttelin no 361 taloja sanotaan Harjun huvila-alueen eli Kinaporin työväen asunnoiksi. Helsingin kaupunkia paljon valokuvannut Signe Brander on ottanut kuvan Vaasankadusta(ent. Harjunkatu korttelissa 361), josta voi tarkistaa, ovatko talot olleet samanlaisia kuin Porvoonkadulla. Valokuva on sivulla 34.

Branderin ottamia valokuvia säilytetään Kansallismuseon kuva-arkistossa, ks. http://www.nba.fi/fi/kuva_arkisto

Kaupunginarkiston tonttikortistosta ja rakennuspiirustuksista saattaisi olla apua, jos haluatte vielä tutkia asiaa tarkemmin. Kaupunginarkiston osoitetiedot löytyvät sivulta http://www.hel2.fi/Tietokeskus/kaupunginarkisto/index.html

Kunnallisista työväenasunnoista on hyvä kertomus Helsingin kaupunginmuseon Narinkka-kirjassa vuodelta 1990. Heikki Wariksen kirjasta "Työläisyhteiskunnan syntyminen Helsingin Pitkänsillan pohjoispuolelle" voi lukea Harjun alueen rakentamisesta ja kaupunkikuvan muuttumisesta 1900-luvun vaihteessa.

Alppilan historiasta voi myös kysellä Alppila-Seurasta,
http://www.alppila.net/