Lapissa on Suonttavaara ja Suonttajärvi, mitä sana Suontta tarkoittaa?

Kysytty

Lapissa on Suonttavaara ja Suonttajärvi, mitä sana Suontta tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Samuli Aikio kertoo nimestä kirjassaan Davvisámi báikenamat (2017) s. 174 seuraavaa:

(Teos on saameksi, käännös IP)

Suovditvárri, suomeksi Suonttavaara.

Hän kertoo alueen (järven ja vaaran) sijainnin ja nimeää alueen historialliset siidat (lapinkylät).

Suomenkielien muodon pohjana ei olisi sana suovdi-, vaan jokin muu sana. Inarinkielessä sana on säilynyt muodossa syebdee ja luulajansaameksi muodossa suobde, suobddeg ja tämä sana tarkoittaisi kaatuneen puun juuria tai tervaskantoa.

Suomenkielinen muunnos Suontta- on ollut veroluetteloissa lapinkylänimen perusmuoto.

Gananderin mukaan (1789/1960/2017)) alkuperäinen, vanha saamenkielinen sana on unohtunut, se ei ole jäänyt elämään eikä iskostunut kansankieleen. Suobdi-sana viittaa tuohon alkuperäiseen nimimuotoon.

(Kalpio ja Bergman. Lapin perinnemaisemat -kirjassa mainitaan Suonttajärven niityt (1999)

https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/134476/AY116.pdf?sequence=2

Ei kerrota nimestä.)

Nimistä ja niiden historiasta voi kysyä myös kotus.fi  saamenkielen asiantuntijalta. Tällä hetkellä nimi on Matti Räsänen, 029-533 3282 ja   nimistöneuvonta 0295 333 203 (to klo 10–12)

(Ruotsin puolelta löytyi mm. tällainen lähde:

http://www.vittangihembygd.se/hjortronbladet/Hjortronbladet_32011.pdf

Suonttavaara (Sondowara)

mistä näkee nimen kirjoitetun hieman toisin kuin Aikion kirjan muodot.)

Saamelaisten ja suomalaisten kohtaamisen historiasta Lehtolan teos: Saamelaiset, suomalaiset löytyy myös verkosta:

https://www.veli-pekkalehtola.fi/UserFiles/files/saamelaiset_suomalaiset_final_screen.pdf

Kiitos kysymyksestä!   Vastaamme mielellämme lisää jos kysyttävää piisaa.

Lapponica-tietopalvelu