Lainasin SKS:n kirjastosta 90-luvulla mielenkiintoisen kirjan, jonka tekijää en muista, en paljon muutakaan. Kirja kertoi vuoden 1918 sisällissodan…

Kysytty

Hei, lainasin SKS:n kirjastosta 90-luvulla mielenkiintoisen kirjan, jonka tekijää en muista, en paljon muutakaan.

Kirja kertoi vuoden 1918 sisällissodan jälkitapahtumista, kesästä 1918. Sen minäkertojan näkökulma on ilmeisesti punaisen karkurin, "vainotun", joksi kertoja itseään nimitti ja kuvaili. Se kertoo "vainotun", muistaakseni kansakoulunopettajan, piileskelystä metsässä ilman ruokaa kesällä 1918. Hän oli tehnyt piilopaikan risukasan alle. Jahtaajiaan hän ei nimeä valkoisiksi eikä itseään punaiseksi, mutta asiayhteydestä voi päätellä näin ilmeisesti olevan.

Kirja löytyi aikoinaan avohyllystä kaunokirjallisuuden kohdalta, mutta oliko se kaunokirjallisuudeksi luokiteltu muistelmateos, fiktio vai mitä, en tiedä.

Tapahtumat paikantuvat mielestäni Pohjois-Pohjanmaalle, Oulun eteläpuoliselle alueelle, mutta en ole satavarma.

Kirja oli kooltaan melko pienikokoinen, ohuehko, mielestäni ilman kansipaperia ja -kuvaa. Ei valokuvia. Kustantaja? Olisiko ollut jokin vasemmistolainen kustantamo, tai ihan omakustanne? Mielestäni kustantamo ei ollut mikään aikakauden suurista. Julkaisuvuosi? Veikkaisin 1920-lukua, jopa vuotta 1919, mutta tuskin 1930-luku enää.

Minäkertojan asenne oli pateettinen, pelokas, vereslihalla oleva, Kertomisesta huokui melkein ekspressionistinen kauhu, hysteriaa hipova tuskainen vuodattaminen. Sen vuoksi veikkaan kirjan kirjoittamis- ja ehkä myös julkaisuajankohdan olleen melko pian 1918 jälkeen. Omakohtaisilta ja väkevästi eletyiltä tapahtumat tuntuivat.

Haluaisin kovasti lukea tämän omalaatuisen teoksen uudestaan.

Olen ollut yhteydessä SKS:ään, mutta en saanut tarvittavia tietoja.

Kiitos jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yksi ehdokas etsityksi kirjaksi voisi olla jämsänkoskelaisen opettajan Kaarlo Isomäen Henkipattona : kärsittyä elämää vapaussotamme päiviltä (Edistysseurojen kustannus, 1920).

Isomäkeä syytettiin punakaartilaisuudesta, vaikka näyttöä asiasta ei ollut, ja hänet lähetettiin vankileirille. Isomäen onnistui kuitenkin paeta metsään, missä hän piileskeli 91 vuorokautta.