Lainasin muutama vuosi sitten kauppakeskus Sellon kirjastosta erään valoukuvaukseen liittyvän kirjan joka teki minuun vaikutuksen. Kirjassa on erään kuuluisan…

Kysytty

Lainasin muutama vuosi sitten kauppakeskus Sellon kirjastosta erään valoukuvaukseen liittyvän kirjan joka teki minuun vaikutuksen. Kirjassa on erään kuuluisan mies valokuvaajan valokuvia ja niiden yhteydessä tarinoita ja taustoja kuvaustilanteista ja kuvattavista henkilöistä. Valokuvaaja oli muistaakseni amerikkallainen mies jolla on vaimo sekä lapsi. Kirjassa oli ainakin valokuvia miimikoista, miehestä joka vaihtaa lamppua korkeassa pilvenpiirtäjässä, jokin kuuluisa mies (näyttelijä tms?) kuvattuna autossa sekä kuvasarja pikkutytöstä joka istuu opettajan vieressä katsomassa oman kokeensa tarkastusprosessia. Ehkä myös kuva koripalloilijasta. Osaisitteko nimetä kuka tämä valokuvaaja mahdollisesti on ja ehkä jopa kyseisen kirjan? Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä voisi olla Joe McNallyn teos "Valokuvauksen salaisuudet : kansainvälisesti tunnustetun huippuvalokuvaajan ammattiniksejä" (The Moment it Clicks). Teoksessa on McNallyn valokuvia ja kertomuksia niiden taustoista ja tekniikoista. Lampunvaihto pilvenpiirtäjässä on yksi McNallyn kuuluisista otoksista. Hän on tunnettu amerikkalainen ammattikuvaaja, jonka työhön voit tutustua hänen kotisivuillaan osoitteessa portfolio.joemcnally.com.