Lainasin Heino Kasken partituurin vuodelta 1938, Pankakosken. Voinko kopioida sen itselleni? Ylipäätään, voiko omaan käyttöön nuotteja kopioida ollenkaan…

Kysytty

Lainasin Heino Kasken partituurin vuodelta 1938, Pankakosken. Voinko kopioida sen itselleni? Ylipäätään, voiko omaan käyttöön nuotteja kopioida ollenkaan laillisesti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Täytyy heti aluksi varoittaa, että me vastaajat emme ole laintulkinnan ammattilaisia, joten vastaus on laadittu vain maallikkotietämyksen perusteella. Varmempaa tietoa saat laintulkinnan ammattilaisilta.

Tekijänoikeuslain 12 §:n mukaan julkistetusta teoksesta saa valmistaa muutamia kappaleita yksityiseen käyttöön. Siinä ei edellytetä, että kopioija omistaisi teoksen kappaleen, joten kirjastosta lainatun teoksen kopioiminen on myös sallittua. Sen sijaan sävellysteoksen kopioimista ei saa antaa ulkopuolisen suoritettavaksi, mikä on erona useisiin muihin aineistotyyppeihin. Yksityiskäytöllä on katsottu tarkoitettavan henkilöä ja hänen lähipiiriään.

Tekijänoikeuslaki löytyy kokonaisuudessaan Finlex-tietokannasta osoitteesta http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404. Jos tekijänoikeuden tulkinta kiinnostaa laajemmin, voin suositella Pirkko-Liisa Haarmannin teosta ”Tekijänoikeus ja lähioikeudet” (3. uudistettu painos; Talentum, 2005). Erityisesti kirjaston tekijänoikeuskysymyksiä käsittelee Heikki Poroila teoksessaan ”Tekijänoikeus ja kirjastot tietoverkkojen maailmassa” (BTJ Kirjastopalvelu, 2006).

1 ääntä

Kommentit

Alkuperäiseen kysymykseen voi kyllä vastata turvallisesti ja yksiselitteisesti myöntävästi, koska lain 12§ on juuri tätä yksityiseen käyttöön tulevaa kopiointia varten olemassa. - On totta, ettei sävellysteoksen kopioimista yksityiseenkään käyttöön saa antaa ulkopuolisen tehtäväksi. Tämä rajoitus koskee kuitenkin vain suojattua musiikkia eli jos säveltäjän kuolemasta on yli 70 vuotta, nuotin voi rajoituksetta kopioida ja kopioituttaa. - Heikki Poroila