Lainasin ensimmäistä kertaa e-kirjan ja latasin sen tabletille. Tiedoston avaamiseksi tarvitaan lukuohjelma. Mistä sen saan ja mikä se on? Kiitos etukäteen!…

Kysytty

Hei!
Lainasin ensimmäistä kertaa e-kirjan ja latasin sen tabletille. Tiedoston avaamiseksi tarvitaan lukuohjelma. Mistä sen saan ja mikä se on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Järvenpään kirjaston e-aineisto ohjeissa neuvotaan näin:

"Uudessa käyttöliittymässä e-kirjojen luku on nyt entistä helpompaa

Uudistettu käyttöliittymä tarjoaa mahdollisuuden lukea e-kirjoja nyt myös suoraan selaimessa.

  • Sinun ei välttämättä enää tarvitse ladata erillistä lukuohjelmaa tai luoda käyttäjätiliä, vaan e-kirjan lukemiseen riittää pelkkä kirjastokorttinumerolla tunnistautuminen.
  • Kirkes kirjastojen e-kirjat ovat joko ePub- tai pdf-tiedostomuodossa. Selainlukeminen koskee uudempia ePub-muotoisia aineistoja, vanhemmat pdf-muotoiset e-kirjat lainataan edelleen erillisen koneelle ladattavan lukuohjelman kautta.
  • Lainassa olevan e-kirjan voit varata ilman varausmaksua. Kun varattu e-kirja vapautuu, saat ilmoituksen sähköpostiisu, jonka jälkeen e-kirja siirtyy luettavaksi omaan sähköiseen kirjahyllyysi
  • E-kirjoista ei kerry myöhästymismaksuja, sillä ne palautuvat automaattisesti laina-ajan päätyttyä. Laina-ajaksi voit valita joko 2 tai 14 vuorokautta.
  • Ellibs-kokoelmaa voit selata ja esikatsella myös ilman kirjautumista.
  • Kirkes-kirjastoilla on tällä hetkellä yli 500 e-kirjaa ja kokoelmaa kartutetaan jatkuvasti.
  • tutustu e-kirjakokoelmaan https://ellibslibrary.com/kirkes"

https://www.jarvenpaa.fi/--E-kirjat--/sivu.tmpl?sivu_id=6322

Selaimessa lukemiseen tosin tarvitset koko ajan verkkoyhteyden.

Lukuohjelmassa voit lukea myös ilman verkkoa.

Ellib ohjeistaa siihen näin:

"1. PIKAOHJEET ERI LAITTEILLE

Tässä ohjeessa kerrotaan, miten lainaat Ellibs Library -palvelusta e-kirjoja, äänikirjoja ja muita e-aineistoja eri laitteille. Helpointa lukeminen on Ellibs-sovelluksessa tai selaimessa.

Kaikissa tapauksissa tarvitset Ellibs Library -palvelun käyttämiseen kirjastokortin ja siihen liittyvän PIN-koodin tai käyttäjätunnuksen ja salasanan, jotka saat omasta kirjastostasi.

1.1. Lainaaminen tabletilla tai älypuhelimella (iOS- ja Android-laitteet)

LUE E-KIRJAA ELLIBS-SOVELLUKSESSA

1. Lataa Ellibs-sovellus

2. Kirjaudu sisään oman kirjastosi kokoelmaan sovelluksessa.

3. Lainaa kirja napsauttamalla "Lainaa"-painiketta ja aloita lukeminen.

LUE E-KIRJAA SELAIMESSA

1. Kirjaudu sisään oman kirjastosi kokoelmaan tällä sivustolla (Ellibslibrary.com).

2. Lainaa kirja napsauttamalla "Lue selaimessa" -painiketta ja aloita lukeminen.

KUUNTELE ÄÄNIKIRJAA SELAIMESSA

1. Kirjaudu sisään oman kirjastosi kokoelmaan tällä sivustolla (Ellibslibrary.com).

2. Lainaa äänikirja napsauttamalla "Kuuntele"-painiketta ja aloita kuuntelu.

LATAA E-KIRJA OMALLE LAITTEELLE (offline-käyttö)

1. Hanki  Adobe-tili

2. Asenna laitteellesi Adobe-yhteensopiva lukuohjelma, esimerkiksi Bluefire Reader:

3. Aktivoi lukuohjelma käyttämällä Adobe-tilisi tunnusta. Adobe-tunnuksesi on se sähköpostiosoite, jota käytit luodessasi Adobe-tilin.

4. Kirjaudu sisään oman kirjastosi kokoelmaan tällä sivustolla (Ellibslibrary.com).

5. Lataa kirjatiedosto omalle laitteellesi napsauttamalla "Lataa koneellesi" -painiketta. Oikeus lainaamiseen siirtyy laitteellesi erillisenä "URLLink.acsm"-tiedostona. Avaa tiedosto lukuohjelmassa."

https://www.ellibslibrary.com/fi/instructions