Lainasin cd-levyjä ja palautin niitä mieheni kanssa yhtä aikaa eri palautuskoneisiin. Onko mahdollista, että osa palautuksista on jäänyt rekisteröitymättä?…

Kysytty

Hei,
Lainasin cd-levyjä ja palautin niitä mieheni kanssa yhtä aikaa eri palautuskoneisiin. Onko mahdollista, että osa palautuksista on jäänyt rekisteröitymättä? Helmet näyttää, että minulla olisi vielä lainassa cd-levyjä, jotka muistelisin, että olen jo palauttanut.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

On olemassa pieni mahdollisuus, että palautuksesi ei ole rekisteröitynyt - esim. jos aineistoja on ollut päällekkäin palautuskoneen hihnalla ja vain ylempi viivakoodi on ollut sähköisen lukijan luettavissa. Tällaisissa tapauksissa kannattaa aina kääntyä sen kirjaston puoleen, josta lainasit aineistosi, jotta henkilökunta voi tarkistaa, ettei palauttamaton aineisto ole hyllyssä. Tietysti kannattaa myös etsiä kotoa. Palautusautomaatista saa aina halutessaan kuitin palautuksistaan, mistä voi myös tarkistaa palautusten määrän ja nimekkeet.
Mikäli palauttamatonta aineistoa pääsisi hyllyyn saakka, pitäisi se sitten löytyä kirjastosta - ja se kirjautuu aina automaattisesti pois edellisen lainaajan lainoista jos uusi asiakas lainaa sen. Kirjastossa voit neuvotella virkailijan kanssa, miten menetellä, jos aineistoa ei löydy kirjastosta eikä kotoasi, vaikka se on edelleen lainassa kortillasi.