Lainaamani kirja, joka oli jo palvellut useita, katosi. Voinko korvata vahingon hankkimalla vastaavan käytetyn kirjan?

Kysytty

Lainaamani kirja, joka oli jo palvellut useita, katosi. Voinko korvata vahingon hankkimalla vastaavan käytetyn kirjan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kadonnut kirja korvataan maksamalla siitä korvausmaksu. HelMet-kirjastojen käyttösäännöissä sanotaan, että mikäli asiakas haluaa korvata kirjan vastaavalla teoksella, asiasta on ensin sovittava erikseen kirjaston henkilökunnan kanssa. Korvausmaksun maksaminen on yleisempi käytäntö, mutta voit tiedustella kirjaston henkilökunnalta, haluavatko he mieluummin vastaavan kirjan.

Kirjaston käyttösäännöissä sanotaan edelleen: "Kirjasto ei palauta maksamaasi korvausmaksua, vaikka myöhemmin löytäisit korvaamasi aineiston. Maksut (ei koske perintää) voit maksaa mihin tahansa HelMet-kirjastoon tai verkossa www.helmet.fi/maksukaista."

Lähde: Helmetin käyttösäännöt