Lääniuudistuksessa vuonna 1997 Länsi-Suomen läänin pääkaupungiksi tuli Turku, Etelä-Suomen läänin Hämeenlinna ja Itä-Suomen läänin Mikkeli. Mitkä muut…

Kysytty

Lääniuudistuksessa vuonna 1997 Länsi-Suomen läänin pääkaupungiksi tuli Turku, Etelä-Suomen läänin Hämeenlinna ja Itä-Suomen läänin Mikkeli. Mitkä muut kaupungit olisivat voineet olla näiden läänien pääkaupunkeja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valtioneuvosto vahvisti helmikuussa 1997 viiden suurläänin pääkaupungeiksi Hämeenlinnan, Mikkelin, Turun, Oulun ja Rovaniemen. Päätöstä edeltäneissä keskusteluissa oli ollut esillä muitakin ehdokkaita: Itä-Suomen läänin pääkaupungiksi oli ehdotettu Kuopiota, Länsi-Suomen lääniin Vaasaa sekä Etelä-Suomen lääniin Helsinkiä. Kuopion kannalla olivat vasemmistoliitto ja vihreät. Vaasaa ja Helsinkiä ehdotti RKP.

Päätöksestä uutisoitiin Helsingin Sanomissa 7.2.1997. Linkki verkkoartikkeliin (vaatii kirjautumisen).