Lääkintävahtimestari-sairaankuljettaja -ammatti, onko nykyään ensihoitaja vai mikä? Onko koulutus ammattikoulu vai ammattikorkeakoulu? Onko aina koulutus ollut…

Kysytty

Lääkintävahtimestari-sairaankuljettaja -ammatti, onko nykyään ensihoitaja vai mikä? Onko koulutus ammattikoulu vai ammattikorkeakoulu? Onko aina koulutus ollut saman tasoinen? Entä apuhoitaja? Onko nykyään lähihoitaja? Onko ammatti- vai ammattikorkeakoulutasoinen? Onko koulutus ollut saman tasoinen aina?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1990-luvulla sosiaali- ja terveysalojen peruskoulutus uudistettiin ja lähihoitajakoulutus aloitettiin, ja sen myötä moni koulutus. mm. lääkintävahtimestari-sairaankuljettajan ja apuhoitajan, poistui. Lähihoitajan tutkinto on toisen asteen ammatillinen perustutkinto. Ensihoitajan tutkinto on ammattikorkeakoulututkinto.

Valviran eli sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston sivuilta löytyy tietoa terveydenhuollon ammattihenkilöiden koulutuksesta ja ammattinimekkeistä Suomessa:

Laillistamiseen ja nimikesuojaukseen johtava koulutus Suomessa - Valvira

Hoitajakoulutuksen historiasta tietoa esim. lähihoitaja Jenni Tenhusen blogista, jossa lähteenä on käytetty kirjaa Elämän kulku: lähihoitaja kasvua tukemassa (tekijät: A. Suvikas, L. Laurell ja P. Eskola, 2015) :

Auttava lähihoitaja: Hoitajakoulutuksen historia Suomessa (auttavalahihoitaja.blogspot.com)

1 ääntä

Kommentit

Itse asiassa on olemassa Perustason ensihoitaja (ammattikoulu) ja Hoitotason ensihoitaja. Olen siis itse hakenut ja päässyt jatkuvan haun kautta (v.2021) opiskelemaan Sosiaali- ja terveysalalle Perustason ensihoitajaksi. Nyt kuitenkin koulutus muuttuu ja opiskellaan ensin lähihoitaja nimikkeellä ja sittemmin voi valita osaamisalaksi ensihoidon (ammattikoulu, esim TAI).