Kysyn vanhaa iskelmää 40-50 luvulta. Sanoista on tiedossa vain jotenkin näin; Ensisuudelman kun huulillesi painoin, rakkauden tiesin syttyvän... Äitini ja…

Kysytty

Hei!
Kysyn vanhaa iskelmää 40-50 luvulta.
Sanoista on tiedossa vain jotenkin näin;
Ensisuudelman kun huulillesi painoin, rakkauden tiesin syttyvän...
Äitini ja isäni ovat tavanneet tansseissa, jossa tätä on soitettu.
Äitini ei ole kuullut tätä kappaletta sen jälkeen kuin kerran jossakin televisio ohjelmassa 60-70 luvulla.

Vastaus

Vastattu

Veikko Tuomen vuonna 1949 levyttämässä tangossa " Ensi suudelma" (tai "Ensisuudelma") lauletaan: "Kun ensisuudelman huulillesi painoin, niin liekin rinnassa tunsin syttyvän." Kappale alkaa: "Sä olit lapsuuden ystävistä kainoin, ja siksi kai minä sinuun rakastuin." Nuotissa "15 ikivihreätä tangoa. 3" (Scandia-musiikki, [19-?]) kappaleen säveltäjäksi ja sanoittajaksi on merkitty Kullervo Kurki, mutta todennäköisesti se on salanimi. Kansalliskirjaston hakupalvelussa kappaleen säveltäjiksi on nimetty Tapio Lahtinen ja Klaus Salmi ja sanoittajiksi Tapio Lahtinen ja Klaus Salmi. Onko tämä kenties etsitty kappale?

Veikko Tuomi: Ensi suudelma YouTubessa:

https://www.youtube.com/watch?v=Mt6dH0oPsd0

Kansalliskirjaston hakupalvelu:

https://kansalliskirjasto.finna.fi/