Kysyn SWOT-nelikenttä - analyysilaatikoiden tekstijärjestyksestä Vasen puoli Oik. puoli Edist. tavoit…

Kysytty

Kysyn SWOT-nelikenttä - analyysilaatikoiden tekstijärjestyksestä

Vasen puoli Oik. puoli
Edist. tavoit saavuttamista Haittaa. tavoit. saav.tam.ta

Sisäinen ympäristö: Vahvuudet Heikkoudet
Ulkoinen ympäristö: Mahdollisuudet Uhat

Kysyn?
Voiko esim. tehdä SWOT-nelikenttä-analyysia, muuttamalla ristikkäin allaolevia otsikoita:
Vas. Oik.
Vahvuudet Heikkoudet
Uhat? Mahdollisuudet?

Vastaus

Vastattu

Jos kenttien järjestystä muuttaa kysehän ei enää ole SWOT-analyysistä. Analyysin nimihän tulee kenttien englanninkielisistä nimistä (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats ) . Se on Albert Humphreyn kehittämä nelikenttämenetelmä, jota käytetään strategian laatimisessa, sekä oppimisen tai ongelmien tunnistamisessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. SWOT-analyysi on kahden ulottuvuuden kuvaama nelikenttä. Kaavion vasempaan puoliskoon kuvataan myönteiset ja oikeaan puoliskoon negatiiviset asiat. Kaavion alapuoliskoon kuvataan organisaation ulkoiset ja yläpuoliskoon sisäiset asiat. Jos siis järjestystä muutetaan kyse on jostain muusta kuin SWOT-analyysistä.

Lähde: Onnistu strategiassa, Jan-Erik Lindroos ja Kari Lohivesi, 2004.