Kysyn seuraavan kappaleen alkuperää/esittäjää. Onko mahdollisesti suomalainen? Ehkä tätä on jo joku täältä kysynytkin, mutta laitetaanpa vielä... https://www…

Kysytty

Hei, kysyn seuraavan kappaleen alkuperää/esittäjää. Onko mahdollisesti suomalainen? Ehkä tätä on jo joku täältä kysynytkin, mutta laitetaanpa vielä...

https://www.youtube.com/watch?v=zPGf4liO-KQ

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Linkin takaa löytyy The most mysterious song of the Internet eli "internetin salaperäisin laulu". Tämän Youtubesta useina versioina löytyvän laulun alkuperää on tiettävästi yritetty selvittää jo kauan, mutta vasta 2019 siitä tuli viraali ilmiö, kun se pääsi Youtuben sarjaan Tales from the Internet. Kukaan ei silti vieläkään tiedä laulun nimeä, sen esittäjää eikä sen tekijöitä.

Taustakertomuksen mukaan saksalainen nuorukainen - josta tiedetään nimimerkki Darius S. - äänitti laulun c-kasetille vuonna 1983 tai 1984 saksalaisen NDR-radiokanavan nuortenohjelmasta. Ohjelmaa tuolloin juontanut Paul Baskerville kommentoi kesällä 2019, ettei muista eikä tunnista tällaista laulua.

Musiikki on tyyliltään tuon ajan "uutta aaltoa" tai post punkia. Vertailukohtina on mainittu mm. yhtyeet Joy Division ja Depeche Mode. Äänitys on monofoninen ja siinä on vanhoille c-kaseteille tyypillistä huojuntaa ja loppupuolella äänipään magnetoitumisen aiheuttamaa korkeiden äänien syklistä vaimenemista.

Kommenttikeskustelut ovat käyneet vilkkaana. Esittäjän kansalaisuutta on veikkailtu moneen suuntaan. Suomalaiseksikin esittäjää on arvailtu, mutta Cisse Häkkiseksi häntä on hyvin vaikea uskoa. Lopputulemaksi jää, että melkein kaikkea laulusta kerrottua voi epäillä.

Kyse voi olla 1980-luvun harrastajabändin tai kotimuusikon unohtuneesta demosta. Siinä tapauksessa vain odotetaan, että tekijä tai joku hänen lähipiiristään löytää kappaleen netistä ja ilmoittautuu maailmalle. Ilmiössä on mukana myös digitaalisen ajan yhteisöllisyyden kaipuuta, jota vanhan laulun mystinen tarina ruokkii tehokkaastti.

Laulu voi toisaalta olla osa tarkkaan harkittua testiä: kuinka keksitty tarina leviää ja kuinka internet- ja Youtube-julkisuutta voi ohjailla - ja kuinka paljon mainossopimuksilla voi ansaita. Vanhaa soundia soittimineen ja kasettinauhan virheineen on helppo jäljitellä nykyajan musiikintallennuksen sovelluksilla.

https://www.rollingstone.com/music/music-features/most-mysterious-song-…

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Most_Mysterious_Song_on_the_Internet