Kysyn sellaista, että voiko 2,5 hevosvoimaiselle moottorille olla mitään haittaa siitä, että sen sijoittaa veneeseen, johon suositellaan 20-30 hevosvoimaista…

Kysytty

Hei. Kysyn sellaista, että voiko 2,5 hevosvoimaiselle moottorille olla mitään haittaa siitä, että sen sijoittaa veneeseen, johon suositellaan 20-30 hevosvoimaista moottoria? Eli jos vene kulkisi pelkällä 2,5 hv moottorilla sellaisessa veneessä, niin voiko siitä olla mitään haittaa sille pienelle perämoottorille?

Vastaus

Vastattu

Kysyin asiaa pienkonekorjauksen asiantuntijalta, joka vastasi näin:

Perämoottorille ei ole teknisesti mitään haittaa ”liian” suuresta kuormasta veneessä. Usein isoissakin veneissä käytetään pientä apumoottoria esim. uistelukäytössä. Moottorin asennuksessa tulee kuitenkin huolehtia oikea asennuskorkeus, jotta moottori saa tarvitsemansa jäähdytysveden.

Lisäksi on syytä huomioida, että veneen hallittavuus haastavissa sääolosuhteissa saattaa muodostua mahdottomaksi tällaisella vene - moottori -yhdistelmällä.