Kysyn salanimistä. Joissain kirjoissa on laitettu tekijä perään salanimi. Ilkka Remeksen eli Petri Pykälän kirjoissa niin ei kuitenkaan ole, vaikka salanimi…

Kysytty

Hei, Kysyn salanimistä.
Joissain kirjoissa on laitettu tekijä perään salanimi.

Ilkka Remeksen eli Petri Pykälän kirjoissa niin ei kuitenkaan ole, vaikka salanimi Ilkka Remes taitaa olla Suomen kuuluisin salanimi.

Mistä tämä johtuu? Onko kyse eriarvoisesta merkintätavasta?
Vai halutaanko Ilkka Remeksen salanimi salata?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä ei välttämättä ole kyse mistään sen kummallisemmasta kuin epäyhtenäisestä käytännöstä eri kirjastojen ja luetteloijien välillä. Usein kirjastot tosin hyödyntävät kansallisbibliografia Fennican luettelointitietoja sellaisinaan, joten salanimi-lisämääreen käyttö kirjastotietokantojen tekijätiedoissa on hyvin suuressa määrin yhdenmukainen Fennican kanssa: joissain tapauksissa sitä on käytetty, toisissa taas ei.

Ilkka Remeksen todellisen henkilöyden salaamisesta ei ole kyse. Kansallisbibliografian auktoriteettirekisterissä Petri Pykälän ja Ilkka Remeksen nimet on linkitetty toisiinsa, joten tekemällä Fennicassa tekijähaun "Remes, Ilkka" saa teoslistauksen ohella huomautuksen Ilkka Remeksen oikeasta nimestä.

Sitä paitsi, kun Remeksen oikea nimi on vaivatta kenen tahansa löydettävissä Wikipediasta, pseudonyymin salaamisella kirjastotietokannoissa tuskin olisi paljonkaan käytännön merkitystä.

Lisätietoa:
Iiris Karppinen, Auktoriteetit ja yhtenäistetyt nimekkeet - kuri ja järjestys hakuelementeille. Verkkari 06/08 [http://www.helsinki.fi/kirjastot/verkkari/2008/06/karppinen.html]
Leena Koho, Luetteloinnin tekijyyskäsitteestä. Kirjastotiede ja informatiikka, 2(3): 69—74, 1983