Miten maitosokeri suodatetaan pois ruoka-aineista?

Kysytty

Kysyn, miten maitosokeri suodatetaan pois ruoka-aineista?
Käytetäänkö sen poistamisessa joitain kemikaaleja?
Minulle on tullut ongelmaksi laktoosittomat, vähälaktoosiset ja hyla-tuotteet. Sellaisten ruoka-aineiden nauttiminen saa aikaan huomattavia kipuja ja turvotusta ylä- ja alavatsassa, Toivon, että tämä allergia huomioitaisiin.

Vastaus

Vastattu

Laktoosi eli maitosokeri erotetaan maidosta kromatografisesti. Tällöin laktoosimolekyylit eristetään muusta aineesta ja lopputuloksena on täysin laktoositon tuote. Kromatografia on monimutkainen ja pitkä prosessi, mistä syystä laktoosittomat maitotuotteet ovat usein kalliimpia kuin ne, joista ei ole käsitelty laktoosia pois.

Kromatografisessa menetelmässä maitoon ei lisätä mitään vaarallisia kemikaaleja, vaikka kemiallisesta prosessista onkin kyse. Menetelmä perustuu siihen, että eri molekyylit ovat kooltaan, koostumukseltaan ja massaltaan erilaisia, ja näin ollen niitä voidaan erottaa toisistaan kemiallisin apuvälinein. Lisää kromatografisista menetelmistä: http://www.solunetti.fi/fi/solubiologia/kromatografia/

HYLA- eli vähälaktoosisissa tuotteissa laktoosimolekyylit puolestaan pilkotaan erillisiksi sokeriyhdisteiksi, glugoosiksi ja galaktoosiksi, jolloin laktoosin haitallinen vaikutus poistuu suurimmalta osin, mutta tuotteeseen jää makea maku.

Laktoosi-intoleranssi on eri asia kuin maitoallergia. Laktoosittomatkin maitotuotteet voivat siis olla haitallisia niille, jotka kärsivät maitoproteiiniallergiasta. Tätä varten on omat testinsä. Jos laktoosittomatkin tuotteet aiheuttavat oireita ja epäilet maitoallergiaa, kannattaa siirtyä maidottomaan ruokavalioon ja kääntyä lääkärin puoleen.

Lähteitä:

http://www.eluova.fi/index.php?id=111

https://maitoallergia.fi/mita-maitoallergia/maitoallergia-vai-laktoosi-intoleranssi/