Kysyn miten jatkuu Kai Niemisen runo: Istun tässä ja ihmettelen Istun portailla vihellellen äkkiä havahdys Kesä on tullut pihalle sanaakaan sanomatta Toinen…

Kysytty

Kysyn miten jatkuu Kai Niemisen runo:
Istun tässä ja ihmettelen
Istun portailla vihellellen
äkkiä havahdys
Kesä on tullut pihalle
sanaakaan sanomatta
Toinen kysymys:
Aari Hellaakoski Jääpeili 1928
Valkoisessa harmissaan
tuotetta tanssii syliin...
Miten se jatkuu ?
Kiitos!
Seikku

Vastaus

Vastattu

Kai Niemisen kokoelmassa Oudommin kuin unessa (Tammi, 1983) alun perin julkaistu runo on kokonaisuudessaan tässä:
Istuin portailla / vihellellen. Äkkiä / havahduin: kesä / oli tullut pihalle / sanaakaan sanomatta

Säe "Istun tässä, ihmettelen" kuuluu eri runoon. Näillä sanoilla alkaa yksi Keinuva maa -kokoelman (Tammi, 1989) runoista. Istun tässä, ihmettelen on myös vuonna 2012 julkaistun Niemisen valittujen runojen kokoelman nimi, ja Istuin portailla on yksi valikoimassa mukana olevista teksteistä.

Kysymyksen ei aivan sanatarkka Aaro Hellaakoski -sitaatti on Jääpeilin aloittavan Keväinen junamatka -runon viimeisen säkeistön alusta:
valkoisessa harsossaan / tuomet tanssii syliin / pian / pian joudutaan / kukkivihin kyliin