Kysyn, haluaisin käydä tutustumassa ja mahdollisesti myös taltioimassa tilkulle/cd-levylle tietoja Kainuun Sanomien numeroista 1960-luvun alkupuolelta (-62)…

Kysytty

Kysyn, haluaisin käydä tutustumassa ja mahdollisesti myös taltioimassa tilkulle/cd-levylle tietoja Kainuun Sanomien numeroista 1960-luvun alkupuolelta (-62) puolenkymmentä vuotta eteenpäin. Nämä kyseiset lehdet kait ovat microfilmeillä (?). Mihin aikaan viikosta olisi vähiten ruuhkaa, pitääkö aika varata ja miten tuo taltiointi onnistuu selaillessani noita lehtiä? Etsin lähinnä tanssi-ilmoituksia noilta ajoilta... (liekö vähän hassu toive). Lisäksi kiinnostaa tuo ilmoituksenne "VHS-kasetit DVD-levylle kirjastossa" miten mahtaa se toimia? Helppoa kuulemma. Minulla olisi pieni matkalaukullinen noita VHS-kasetteja joita haluttaisi siirtää levyille. Onko levy CD- vai DVD-levy, joille siirto tapahtuu? Näihin jos saisin vastauksen. Kiittäen nöyrimmin terveiset täältä kylmästä ja kauniisti auringossa kylpevästä Torniosta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseiset Kainuun sanomat löytyvät meiltä sekä mikrofilmeinä että lehtimuodossa sidottuina vuosikertoina. Tietojen tallentaminen niistä ei valitettavasti onnistu missään muodossa, mutta kopioita niistä on mahdollista ottaa.

Mikrofilmihuoneeseen voi varata ajan soittamalla pääkirjaston neuvontaan, puh. 08-6155 2423, tällöin pääsee lukemaan lehtiä silloin kuin haluaa. Ruuhkaa noilla laitteilla ei tosin viime aikoina ole juuri ollut. Sidottujen vuosikertojen lukemiseen ei ajanvarausta tarvitse vaan niitä voi lukea kirjaston aukioloaikoina.

VHS-kasettien digitointi on mahdollista kaupunginkirjaston musiikkiosastolla ja tallennus tapahtuu DVD-levylle. Asiakas voi varata ajan digitointiin joko musiikkiosastolla käydessään
tai puhelimitse numerosta 08- 6155 2427.

Digitointilaitteen voi varata käyttöönsä enimmillään neljäksi tunniksi kerrallaan. Videokasettien digitointi DVD -levylle on yksinkertaista ja henkilökunta opastaa asiakkaita laitteen käytössä. Lisätietoja voi kysellä musiikkiosastolta.