Kysyn apua runokirjojen valitsemiseen. Olen viimeksi lukenut enemmän runoja 1980-luvulla, joten tietoni ovat hieman vanhentuneet. Toive mitä etsitään: -…

Kysytty

Hei
Kysyn apua runokirjojen valitsemiseen.
Olen viimeksi lukenut enemmän runoja 1980-luvulla, joten tietoni ovat hieman vanhentuneet.
Toive mitä etsitään:
- suomalaisia runoilijoita, uudempia kuin 1980-luvun
- yhdelle, kahdelle sivulle mahtuvia runoja, helppo lukea, ei jää kesken
- kekseliäitä kielikuvia ( kuten ikkuna neliöi maailman, humala nousee päähän kuin hissi, sadetakkinen mies kulkee kirkkoon sisään ja ulos jne)
- runossa joku aihe, ei vain sanoja peräkkäin
Mitä ei etsitä:
- sota, ahdinko, riisto, väkivalta, kärsimys (hurme nurmella)
- kirjailijan viha yhteiskuntaa kohden, koska hän on työtön ja köyhä
- kikkailevat lyhyet arvoitukset/nokkelat parin lauseen tokaisut
- liian käsittämättömät runot, joissa ei ole mitään tolkkua, ei tarinaa, ei sanoilla mitään yhteyttä toistensa kanssa (Heidi-Liehu -tyyliin)
- pelkästään meri-kuutamo-ikuisuus-rakkaus-kuolema – sanasto, ei yhtään uutuussanaa tai normaalissa arkikielessä käytettyä sanaa
- niin vaikea erikoinen murresanasto, ettei runosta ymmärrä mitään
Kiitos paljon.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisia nykyrunoilijoita esitellään kahdessa kirjassa:

- Suomalaisia nykyrunoilijoita / toim. Siru Kainulainen ja Johanna Krappe (2008)

- Suomalaisia nykyrunoilijoita. 2 / Teemu Manninen, Maaria Pääjärvi (toim.) (2011)

Hyviä vinkkejä ja esittelyjä myös mm. näiltä sivuilla:

Tienviittoja 2000-luvun runouteen | Helmet

Ota lukuun: Suomalaista nykylyriikkaa

2000-luvun runous « Tuli & Savu (tulijasavu.net)

Avainsana: nykyrunous (kirjavinkit.fi)

Kysy kirjastonhoitajalta -palvelussa on kysytty nykyrunoilijoista aiemminkin. Alla linkki toiseen vastaukseen:

Olen lukenut suomalaisia runoilijoita 80- ja 90-luvulla. Nyt haluaisin hieman päivittää tietojani, ketäs suomalaisia runoilijoita tällä hetkellä onkaan? Koska… | Kysy kirjastonhoitajalta (kirjastot.fi)