Kysyn ansiomerkeistä sotavuosilta 1939-45. Mitä tarkoittaa merkki, joka on tumma 18mm korkea t-kirjaimen muotoinen,merkin alapuolella vuosiluku 1945 ja…

Kysytty

Kysyn ansiomerkeistä sotavuosilta 1939-45. Mitä tarkoittaa merkki, joka on tumma 18mm korkea t-kirjaimen muotoinen,merkin alapuolella vuosiluku 1945 ja merkkiin on kaiverrettu ilmiselvästi muurahainen. Mikä joukko-osasto,missä taisteli ja miksi näitä merkkejä jaettiin ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on todennäköisesti nuorison talkoomerkki vuodelta 1945. Sotavuosina työvoimasta oli pulaa, ja nuoriso organisoitiin mukaan kotirintaman ponnistuksiin talkookampanjoiden avulla. Talkootöitä tekemällä ansaittiin postimerkin kaltaisia talkoomerkkejä, ja kun merkkejä oli kertynyt riittävä määrä, nuori sai lunastaa itselleen rinnassa kannettavan talkoomerkin.

Merkeissä oli eri vuosina eri kuva-aiheita. Vuoden 1945 talkoissa ansioituneet saivat talkoomerkin, jossa on muurahainen. Merkki oli joko kullattu, hopeoitu tai rautainen riippuen tehdyn talkootyön määrästä. Todennäköisesti kuvailemasi merkki on aikojen saatossa tummunut alkuperäisestä väristään.

Lisätietoja talkootyöstä ja -merkeistä saa esimerkiksi teoksista Varjo, Kerttu: Nuorten talkoot : Suomen nuorison työliikkeen historiikki 1940-1948 (Suomen kulttuurirahasto 1979, http://www.helmet.fi/record=b1566878~S9*fin) sekä Leiponen, Kauko: Kansa talkoissa (Kirjayhtymä 1987, http://www.helmet.fi/record=b1368389~S9*fin).

Osoitteesta
http://www.elakelaiset.fi/data/attachments/Jouluk_8_2006_sivut_18-21.pdf löytyy lyhyt kuvaus vuoden 1945 talkookampanjasta.