Kysymys yleisurheilusta olympialaiset ja MM kilpailut Jos kahdella juoksijalla on täysin sama tulos sekunnin tuhannesosia myöten , niin jaetaanko …

Kysytty

Kysymys yleisurheilusta olympialaiset ja MM kilpailut

Jos kahdella juoksijalla on täysin sama tulos sekunnin tuhannesosia myöten , niin jaetaanko kultamitali, entä muut mitalit.
Sama kysymys korkeushypyn ja seiväshypyn osalta,
Jos kahdella tai useammalla hyppääjällä on sama tulos, samat ylitykset ja yritykset eri koreuksista, eli täysin identtiset,, jaetaanko kultamitali näiden kesken.

Onko tällaista jossain yleisurheilukisoissa tapahtunut, että kultamitali olisi mennyt jakoon?
Jos, niin missä ja milloin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mikäli kahden kilpailijan tulosten välillä ei pystytä löytämään eroa, jää IAAF:n sääntöjen mukaan voimaan tasapeli. Sääntö löytyy the International Association of Athletics Federations: Yleisurheilun kansainväliset säännöt –dokumentista. Dokumentti on suomennos kauden 2014–2015 säännöistä, mutta sama sääntö on voimassa myös kauden 2016–2017 englanninkielisessä dokumentissa.

Suomenkielinen dokumentti: http://www.yleisurheilu.fi/sites/default/files/iaafn_saannot_2014-2015…

Uusin englanninkielinen dokumentti ladattavissa sivustolta: https://www.iaaf.org/about-iaaf/documents/rules-regulations

Mikäli kaksi juoksijaa siis saisi saman ajan kilpailussa, jaettaisiin molemmille kultamitali. Wikipediaan kerätyn jaettujen mitalisijoitusten listasta pystyy näkemään, että mikäli kaksoiskulta jaettaisiin, ei hopeamitalia jaettaisi, vaan seuraavaksi sijoittunut saisi pronssia. Wikipedian listan luotettavuuden voi tarkistaa olympic.org-sivuston hakutoiminnolla, jolla pystyy hakemaan tarkasti jonkin yksittäisen lajin tulokset.

Wikipedian lista: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ties_for_medals_at_the_Olympics

Olympic.org-sivuston hakutoiminto: https://www.olympic.org/olympic-results

Kultaa ei juoksukisoissa ole ainakaan olympialaisissa jouduttu jakamaan kahdelle urheilijalle. Pronssimitali on kuitenkin jaettu kahdelle kilpailijalle esimerkiksi vuonna 1984 Los Angelesin olympialaisissa. Naisten 100 metrin aitajuoksussa Yhdysvaltain Kin Turner ja ranskalainen Michéle Chardonnet sijoittuivat molemmat kolmanneksi ja jakoivat pronssimitalin. (Erola, Lasse 2011 Omituiset Olympialaiset - Kesäkisojen erikoisia sattumuksia.)

Kirjassa Suuri Urheilulajikirja - Säännöt, tekniikka & taktiikka (2016) kerrotaan että jos seiväshypyssä kahdella hyppääjällä on sama tulos, epäonnistuneiden yritysten määrä ratkaisee kuka voittaa. Jos nämä myös ovat tasan voittaja voidaan ratkaista yhden hypyn "pudotuspelillä".

Korkeushypysssä tasatilanteissa voittaja on se, jolla on vähiten pudotuksia. Mikäli pudotuksia on yhtä paljon voittokorkeudella, on voittaja se, jolle on kertynyt vähiten pudotuksia koko kisan aikana. Mikäli tämäkään ei ratkaise voittajaa, jatketaan kilpailua tasatuloksen saaneiden kilpailijoiden kesken, kunnes voittaja voidaan päättää. (Lähde: https://www.iaaf.org/disciplines/jumps/high-jump )

Tästä voit tarkemmin lukea säännöt the International Association of Athletics Federationsin sivulta: https://www.iaaf.org/about-iaaf/documents/technical#scoring-tables

1 ääntä

Kommentit

MM-halleissa 2014 Marija Kutšina ja Kamila Lićwinko jakoivat voiton naisten korkeushypyssä. Sääntö oli muuttunut tuota ennen ja uusinta (korkeussuuntaisissa hypyissä) ei ole enää pakollinen jos järjestäjät tai tasatilanteessa olevat urheilijat niin haluavat.