Kysymys on jyväskylän kirjaston ja mahdollisesti kirjastojen käyttämästä elibris e-kirja palvelusta. Eli, menen elibris palveluun ja listaan vaikkapa kaikki…

Kysytty

Kysymys on jyväskylän kirjaston ja mahdollisesti kirjastojen käyttämästä elibris e-kirja palvelusta.

Eli, menen elibris palveluun ja listaan vaikkapa kaikki fantasia kirjoja Holly Blackilta saan yhden hitin kirjasarjasta Magisterium. Noh, sitten menen Jyväskylän kirjaston webbisivulle ja teen haun kirjasarjasta samalla nimellä. Nyt kirjasarjasta tulee paljon pitempi lista, toki osa on ihan hyllykirjoja mutta myös monta ebook kirjaa ja eri kirjoista. Nämä kirjat jotka ovat listassa ebookkeina ovat elibris palvelusta.
Miten on mahdollista että kaksi tapaa listata kirjoja tuottaa erillaisia tuloksia, varsinkin jos palvelu on sama.
Eli missä mättää?
Kirjaston webbisivun ebook kirjalinkit toimivat, mutta itse elibris palvelunsisäinen haku antaa aivan naurettavan heikon hakutuloksen?

Maalaislogiikalla siis pitäisi unohtaa elibriksen sisäinen haku ja käyttää vaan kirjaston sisäistä hakua jos haluaa laajemman ebook haun?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei ja kiitos kysymyksestä!

Ellibsin e-kirjapalvelu käyttää haun tarkennuksessa omaa kategorisointia eikä ole näin yhteneväinen kirjastojen asiasanoitusten kanssa. Kirjailijan nimellä haettaessa hakutulos on sama riippumatta siitä tekeekö haun verkkokirjastossa vai Ellibsissä. Ellibsissä fantasia-rajaus sekoittaa tekemäsi haun eikä kaikki kirjat tule hakutulokseen.

Jos haet Ellibsissä pelkästään joko kirjailijalla (Holly Black) tai sarjan nimellä (Magisterium) hakutulokseen tulee kolme kirjaa: Kuparikoura, Rautakoe ja Pronssiavain.