Onko mahdollista päästä siviilipalvelukseen?

Kysytty

Onko mahdollista päästä siviilipalvelukseen?

Vastaus

Vastattu

Siviilipalvelukeskuksen sivuilla kerrotaan näin:

"Siviilipalvelukseen hakeutuminen

Kun vakaumukselliset syyt estävät sinua suorittamasta asepalvelusta, voit hakeutua siviilipalvelukseen. Siviilipalvelusaika on 347 vuorokautta ja se alkaa neljän viikon koulutusjaksolla Siviilipalveluskeskuksessa. Loput palveluksesta suoritat työpalvelussa yhteiskunnalle hyödyllisessä työpalvelussa hankkimassasi työpalvelupaikassa.

Siviilipalvelushakemuksen hyväksymisen jälkeen sinut kutsutaan palvelukseen hyväksymisvuoden tai kahden sitä seuraavan kalenterivuoden kuluessa, jollei sinulle myönnetä lykkäystä. Voit itse vaikuttaa siviilipalveluksen suorittamisajankohtaan.

Toimi näin

Voit jättää siviilipalvelushakemuksen aikaisintaan kutsunnoissa. Hakemuksesi käsittelee Puolustusvoimien aluetoimisto. Siviilipalvelushakemuksen voi tehdä Omasivarissa kirjautumalla vahvalla tunnistautumisella Omasivariin https://omasivari.mol.fi/enlistment/login. Kirjautumisen jälkeen pääset täyttämään Siviilipalvelushakemuslomakkeen. Kun olet täyttänyt lomakkeen, tulosta lomake ja allekirjoita.

Jätä täytetty ja allekirjoitettu siviilipalvelushakemuslomake

– kutsuntalautakunnalle, jos hakeudut siviilipalvelukseen kutsunnoissa

– puolustusvoimien aluetoimistoon, jos olet ollut jo kutsunnoissa etkä ole vielä aloittanut varusmiespalvelusta

– joukko-osaston komentajalle, jos hakeudut siviilipalvelukseen varusmiespalveluksessa ollessasi

– Suomen lähetystöön tai konsulivirastoon, jos asut ulkomailla.´" https://www.siviilipalveluskeskus.fi/siviilipalvelus/ennen-palvelusta/siviilipalvelukseen-hakeutuminen/

Siviilipalvelusmies hakee itse siviilipalvelupaikkaa. Apuna voi käyttää esim. Mol-palvelua

Espoon kaupunginkirjastoon otetaan myös siviilipalvelukseen. Hakemukset lähetetään keskitetysti sähköpostiosoitteella siviilipalvelus.kirjasto@espoo.fi