Metsä meren läheisyydessä

Kysytty

Hei, kysymys koskee tukkipuuta meren rannan läheisyydessä. Matkaa veteen 20-500m.
Onko perää, että näistä meren läheisyydessä olevista metsistä ei saada kunnon tukkia vaikka paksuudet ovat suurimmissa 300-550mm myös pienempää on alle 300mm ja koskee kuusi, mänty, koivu sekä lehtipuita. Maa-ala 24ha ja rannan läheisyydessä vain pieni osa 20-50m rannasta. Puut ovat pinnallisesti hyväkuntoisia ja suoria. Kuulemma kuiduksi kelpaavat suurin osa. Vaikuttaako meri jotenkin oksien paksuuteen jolloin eivät kelpaa tukiksi. Vai sanotaanko siksi näin ettei tarvitse maksaa kunnon hintaa. Puut jotain 40-80v vanhoja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Meren läheisyyden vaikutuksesta puuston laatuun löytyi vain niukasti tietoa. Eräässä Metsätieteen aikakauskirjassa julkaistussa artikkelissa kuitenkin mainitaan, että puuston kasvu on huonompaa rannikkoalueilla ja pienemmän kasvun arvioitiin johtuvan muun muassa ilmaston merellisyydestä ja maaston keskimääräistä suuremmasta kallioisuudesta ja kivisyydestä. Artikkelin mukaan meren läheisyyden vaikutuksista ei kuitenkaan ole tehty tarkempia selvityksiä. https://www.metsatieteenaikakauskirja.fi/pdf/article5800.pdf

Helsingin yliopiston metsätieteiden laitoksen verkkosivustolla on monipuolista tietoa eri puulajeista. Tietoa löytyy muun muassa kunkin puulajin levinneisyydestä ja kasvupaikkavaatimuksista, metsätaloudellisesta kasvattamisesta ja puuraaka-aineen ominaisuuksista ja hyödyntämisestä. http://www.helsinki.fi/metsatieteet/arboretum/puulajit/index.html

Lisätietoa metsiin ja metsänhoitoon liittyvistä asioista voisi tiedustella esimerkiksi Suomen metsäkeskuksesta, jonka tehtäviin kuuluu puolueettoman, tieteelliseen tutkimukseen ja käytännön kokemukseen perustuvan metsätiedon jakaminen. Metsäkeskus myös kerää ja ylläpitää metsävaratietoa Suomen metsistä ja Metsään.fi-palvelussa metsänomistaja voi maksutta tarkastella tietoja muun muassa metsänsä puustosta, metsänhoitotarpeista ja hakkuumahdollisuuksista.
https://www.metsakeskus.fi/

Metsänhoitoyhdistykset, jotka vastaavat metsänomistajien edunvalvonnasta, tarjoavat asiantuntija-apua metsänhoitoon ja -omistamiseen liittyvissä asioissa ja tekevät metsäsuunnitelmia ja arvioita. Omalla alueella toimivat metsänhoitoyhdistykset löytyvät metsänhoitoyhdistyksen verkkosivuilta.
https://www.mhy.fi/

Lisää vinkkejä siitä, mistä voi löytää apua ja neuvoja metsänhoitoon liittyen, on saatavilla esimerkiksi Uuden metsänomistajan tietopaketissa, joka on luettavissa verkossa:
https://www.metsalehti.fi/metsanomistus/uuden-metsanomistajan-tietopaketti/

Kirjallisuutta:
Metsäkoulu / Satu Rantala (toim.), 2017.
Uuden metsänomistajan kirja / Satu Rantala (toim.), 2018.
Metsänkasvatus : menetelmät ja kannattavuus / Saija Huuskonen, Jari Hynynen ja Sauli Valkonen (toim.), 2014.