Kysymys koskee lapsi-sanaa. Itse sanon lapset, lasten. Olen huomannut, että lähes kaikissa Internetin teksteissä käytetään muotoa lapsien. Minusta se…

Kysytty

Kysymys koskee lapsi-sanaa. Itse sanon lapset, lasten. Olen huomannut, että lähes kaikissa Internetin teksteissä käytetään muotoa lapsien. Minusta se kuullostaa oudolta. Olen asunut ulkomailla 50 vuotta, joten kieli on varmasti muuttunut paljon sinä aikana. Onko tässä kyseessä murteista peräisin oleva eriäväisyys, vai onko sanan taivutus ikään kuin yksinkertaistunut vuosien saatossa?

Vastaus

Vastattu

Todellakin, monikon genetiivissä on kaksi erilaista taivutustapaa. Lapsi-sanan yhteydessä molemmat, lasten ja lapsien ovat mahdollisia ja aivan yhtä oikeita, vaikkakin lasten on niistä kahdesta yleisempi.

Martti Rapola on selittänyt näiden taivutusmuotojen eroja Kielikello-lehden artikkelissa vuodelta 1991. https://www.kielikello.fi/-/monikon-genetiivi

Puhujan tausta vaikuttaa valittuihin taivutusmuotoihin ja kuten oikein arvelitkin, murre myös. On kielemme rikkautta, että esimerkiksi lyyrikot voivat valita näistä kahdesta taivutusmuodosta sen, mikä kulloinkin poljentoon parhaiten sopii.

Ystävällisin terveisin,

11 ääntä

Kommentit

On kai kysyjä sentään kuullut laulun "Ystävä sä lapsien"?