Kysymys koskee Kanta-potilastietojärjestelmää. Jos henkilö muuttaa sairaanhoitopiiristä toiseen ja haluaa kieltää potilastietojensa siirron uuteen piiriin,…

Kysytty

Kysymys koskee Kanta-potilastietojärjestelmää. Jos henkilö muuttaa sairaanhoitopiiristä toiseen ja haluaa kieltää potilastietojensa siirron uuteen piiriin, miten tämä onnistuu?
Voiko kaikki tiedot tällöin kieltää vai onko jotain poikkeuksia? Siirtyykö esim. terveyskeskuksen tai erikoissairaanhoidon tiedot silti? Jos kiellon tekee paperilomakkeella, minne lomake toimitetaan? Lähtökuntaan vai muuttokuntaan? Mistä voi kysyä lisätietoja Kannan käytöstä?

Vastaus

Vastattu

Kanta.fi-sivustolta löytyy tietoa potilaan oikeuksista https://www.kanta.fi/potilaan-oikeudet#oikeus-paattaa-tietojen-luovutuk…. Tämän mukaan voit tehdä tietojen luovutuskiellon sekä Omakannassa että terveydenhuollon toimipisteessä, josta saat myös tarvittavat lomakkeet. Lisätietoja kannattaa kysyä terveydenhuollosta.