Kysymys kaukaa Mongoliasta: Huoneistoni betonilattiasta loytyi aikalailla hometta. Taalla on torjuntakonstit aika vahissa, joten kokeilin vahvaa etikkaa. Ensin…

Kysytty

Hei, Kysymys kaukaa Mongoliasta: Huoneistoni betonilattiasta loytyi aikalailla hometta. Taalla on torjuntakonstit aika vahissa, joten kokeilin vahvaa etikkaa. Ensin kuivattiin lattia (oli karmea vesivahinko) ja sitten liruttelin etikkaa homekohtiin. Mutta nyt, noin 5 tunnin kuluttua, nayttaa melkein silta, etta hometta on taas tullut lisaa? Onko etikasta tietoa?? Takalainen on siis todella vahvaa etikkaa, varmaan monenkertaisesti vakevampaa, kuin Suomessa. Olisiko vodka parempi... Juuri muuta en tahan hataan keksi.
Muovimaton alta paljastui myos villamainen pinta, luonnonvaalea, ei kiilla pahemmin. Ystavalle tuli mieleen, etta ei kai ole asbestia. Taalla asbestia kaytetaan yha, eika sen vaaroista tiedeta mitaan...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alla asiantuntijamme vastaus kysymykseesi homeongelmasta:

Hometorjunnassa on se ongelma, että hometta vastaan ei oikein pärjää desinfiointiaineilla tai myrkyillä. Bakteereihin tehoavat monet vastaavat aineet, mutta homeille pitäisi useimmiten olla 100-1000x suurempia pitoisuuksia - ennen kuin ne tehoavat edes hetkellisesti. Ja tällöin on vaarana, että haittavaikutuksia voi tulla myös tilojen käyttäjille. Lisäksi jos kosteutta pääsee kasvualustaan (materiaaliin) uudestaan riittävästi, niin home lähtee uudestaan kasvamaan lähes poikkeuksetta. Hometta tappaa parhaiten kloori, mutta siinä on sama ongelma - jos kosteus siis uusiutuu. Lisäksi kaikille pinnoille kloori ei sovi. Laimennusohjeita ja käyttöturvallisuustiedotteen tietoja varoaikoineen tulee tietenkin noudattaa. Tämä desinfiointitie ei auta kysyjää ongelmassa. Hometorjunta on pelkistetysti: syyn selvittäminen liialliseen kosteuteen ja sen korjaaminen, mikrobivaurioituneen materiaalin poisto (ja mahd. loppumateriaalin kuivatus) ja hyvä siivous tämän jälkeen (pinnoille kertyneet epäpuhtaudet). Tietenkin ympäristöihin tai olosuhteisiin, joissa on aina korkea kosteus on kehitetty erikoismateriaaleja/rakenneratkaisuja.

Toinen asiantuntijamme kehoitti paremman puutteessa yrittämään desinfiointia etikalla vaikka kloori olisi paras aine tarkoitukseenne. Lisäksi betonilattia pitää kuivattaa huolellisesti. Kuivaus kestää useita päiviä. Sitten pinta olisi hyvä käsitellä jollain maalilla. Homeongelma voi silti uusiutua. Tämä ratkaisu on ns. vippaskonsti ellei ylempänä esitettyihin perusteellisiin remontteihin ole realistisia mahdollisuuksia siellä Mongoliassa.

Asbesti on myös ongelmallinen asuintiloissa. Kuitenkin, jos se on suojattuna niin ettei se pölyä se ei sinällään ole vaarallista. Ilmassa vapaasti leijuva asbesti sen sijaan on haitallinen aine. Jos poistoon ryhdytään se on tehtävä ns. asbestityönä (koko tila suojattava, tekijöillä suojavaatetus jne.)