Kysymys haluaisin uusia kirjastolainani netin kautta, kirjastokortin numero OK, mutta täytyykö minun tosiaan mennä kirjastoon saadakseni pin-koodin? Koko…

Kysytty

Kysymys haluaisin uusia kirjastolainani netin kautta, kirjastokortin numero OK, mutta täytyykö minun tosiaan mennä kirjastoon saadakseni pin-koodin? Koko internet-idea menee puihin...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Henkilökohtaisen PIN-koodin saamiseksi asiakkaan täytyy esittää kuvallinen henkilökortti kirjastossa asioidessaan. PIN-koodin saa mistä tahansa HelMet-alueen kirjastosta.

Kuvallisen henkilökortin esittäminen vaaditaan siksi, ettei kukaan voisi käyttää väärin jonkun toisen ihmisen (kadonnutta, varastettua) kirjastokorttia ja/tai kirjaston käyttäjätunnusta ja siten aiheuttaa vahinkoa toiselle ihmiselle, vaikkapa lainaamalla toisen ihmisen kortilla suuren määrän kallista aineistoa, jonka jättäisi palauttamatta.

Asiasta säätää myös henkilörekisterilaki. Kirjaston asiakasrekisteri voidaan rinnastaa muihin henkilörekistereihin.

4 ääntä

Kommentit

Vastaajalle tiedoksi, että henkilörekisterilakia ei ole ollut olemassa sitten vuoden 1999, jolloin henkilötietolaki astui voimaan (1.6.1999).