Kysymykseni on varsin yleisluonteinen ja koskee kirjojen luokittelua. Toimin Yhdysvalloissa Suomi-koulun kirjastonhoitajana ja meilla on oma suomalaista…

Kysytty

Kysymykseni on varsin yleisluonteinen ja koskee kirjojen luokittelua. Toimin Yhdysvalloissa Suomi-koulun kirjastonhoitajana ja meilla on oma suomalaista kirjallisuutta käsittavä kirjasto. Ei kovin suuri, mutta lajissaan kuitenkin ihan kattava! Kun olen nyt järjestellyt kirjoja hyllyihin tajusin, etta virallinen luokitusjärjestelmä olisi minulle suureksi avuksi eli voisitteko ystavällisesti informoida minua ko. asiasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen yleisissä kirjastoissa on käytössä Yleisten kirjastojen luokitusjärjestelmä YKL. Luokitusjärjestelmä on olemassa sekä paperi- että verkkoversiona. Verkko-YKL (http://ykl.kirjastot.fi/ ) sisältää luokitustaulukot ja hakemiston. Paperimuodossa (Yleisten kirjastojen luokitusjärjestelmä YKL. Helsinki: Kirjastopalvelu, 1991, ISBN: 951-692-274-0) se koostuu erillisistä taulukko- ja hakemisto-osista; taulukko-osaan sisältyy myös ohjeita luokittajalle. Yliopistojen kirjastoissa on käytössä
Yleinen kymmenluokittelu UDK.