Kysymykseni on ehkä hieman laajahko, mutta menköön. Ostin jonkin aikaa sitten divarista Oskari Kiiraan Kirjoittaman kirjan Yliuskonnon testamentti …

Kysytty

Hei Kysymykseni on ehkä hieman laajahko, mutta menköön. Ostin jonkin aikaa sitten divarista Oskari Kiiraan Kirjoittaman kirjan Yliuskonnon testamentti (Kustannusosakeyhtiö Suomenmaa 1949). KIrja oli varsin mielenkiintoinen ja sen lopussa kerrottiin että Yliuskonnon kannatajille on perustettu uskonnollinen yhdyskunta "Yliuskonnon tunnustajain seurakunta" joka aloittaa toimintansa heti kun viran omaiset ovat vahvistaneet sen säännöt. Yritin etsiä netistä tietoa Oskari Kiiraasta ja laihoin tuloksin. Jonkun blogin kommenteissa oli maininta että hän olisi aikanaan ollut vankilassa jumalan pilkasta, mutta en löytänyt vahvistusta tiedolle. Varsinainen kysymykseni on oikeastaan kolmiosainen: Ensiksikin onko Yliuskonnon tunnustajain yhdyskunta oikeasti joskus perustettu ja toiseksi Onko Oskari Kiiras oikeasti ollut vankilassa jumalanpilkasta. Kolmanneksi mistä voisin löytää lisätietoa Herra Kiiraasta ja hänen elämästään? Mikäli teidän lähteistänne löytyy tietoa aiheesta otan tietenkin ilolla vastaan kaiken valmiiksi etsityn tiedon.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin Sanomien muistokirjoituksen (7.1.1991) mukaan Oskari Kiiras (syntynyt 14.1.1903 Helsingissä, kuollut 10.12.1990 Helsingissä) oli todella saanut 1950-luvulla kolmen kuukauden vankeustuomion jumalanpilkasta. Tuomion hän suoritti Naarajärven varavankilassa. Myöhemmin - 1980-luvulla - kansalaisaktivisti Kiiras ryhtyi monen muun toimen ohella säveltäjäksi. Fransiskus Assisilaisen 'Aurinkolaulun' sävellyksen hän lähetti paavi Johannes Paavali II:llekin. Paavin lähettämän kiitoskirjeen hän tulkitsi eräänlaiseksi lopulliseksi anteeksiannoksi yllä mainitusta rikoksesta. Muuten Kiiras työskenteli nuorena miehenä kotikaupunkinsa poliisilaitoksen toimistovirkailijana ja sotien jälkeen yksityisyrittäjänä. Politiikassa hän puuhasi perustamalla erilaisia eläkeläispuolueita. Muistelen, että erään tällaisen puolueen perustamiskokous oli päässyt Yleisradion ajankohtaisohjelmankin aiheeksikin. Toimittaja totesi tuolloin ivallisesti, että Oskari Kiiraasta tuli pian Oskari Kiivas, kokous kun ei sujunut ihan kokoonkutsujan tahdon mukaan.
Kirjoina Kiiras julkaisi kysymyksessä mainitun 'Yliuskonnon testamentin' ohella runokokoelman 'Aurinko ja kotka' (1935) ja uskontoteemaa käsittelevän 'Uusi uskonto ja uskonpuhdistus' (1954). Viime mainittu kirja lienee ollut välittömin aihe rikossyytteelle, koska nähtävästi juuri se on vuonna 1958 ilmestynyt ranskalaisena käännöksenä ja viittaa nimessään jumalanpilkkaan: 'Je n'ai pas insulté Dieu : une nouvelle religion et Réforme' ('En ole pilkannut Jumalaa : uusi uskonto ja uskonpuhdistus'). 'Uusi uskonto ja uskonpuhdistus' -kirjassa on 3.9.1954 päivätty julkinen väittelyhaaste jo tuolloin Suomessa tunnetulle amerikkalaiselle evankelistalle Billy Grahamille aiheesta "Onko uskonpuhdistus välttämätöntä meidän aikakaudellemme vai ei".
Harri Heinon kirjan 'Mihin Suomi tänään uskoo' (2. p. 2002) mukaan Kiiraan perustama uskonnollinen yhdistys 'Totuuden Ystävät' rekisteröitiin vuonna 1958. Yhdistyksellä on kotisivu http://koti.mbnet.fi/totyst/ .