Kysymykseni liittyy designiin. Mistä voisi löytää lisätietoa n. 1970-luvulla myydyistä paksua kirkasta lasia olevista nelikulmaisista lumiglass lasimaljoista?…

Kysytty

Kysymykseni liittyy designiin.
Mistä voisi löytää lisätietoa n. 1970-luvulla myydyistä paksua kirkasta lasia olevista nelikulmaisista lumiglass lasimaljoista? Maljaa oli ainakin kahta kokoa: n. 16x16x16 cm ja toinen puolet matalampi n. 16x16x8 cm.
Jos oikein muistan, niitä myytiin Marimekon myymälöissä, mutta sieltä ei enää osattu auttaa taustan selvityksestä.
Olisin kiinnostunut suunnittelijasta, valmistajasta ja valmistusvuosista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maljakot on suunnitellut Heidi Blomstedt (1911-1982), Aino ja Jean Sibeliuksen nuorin tytär. Paremmin keraamikkona tunnettu taiteilija siirtyi 1960-luvulla tekemään myös lasiesineitä. Muodoltaan esineet olivat pelkistettyjä, mm. kuutioita, suorakaiteita ja kolmioita.

Vuonna 1970 Blomstedtin lasiesineiden valmistus siirtyi Kumelalle, ja niitä alettiin markkinoida "Lumilasi"-nimellä. Lumilasia oli myynnissä designin erikoisliikkeissä kuten Artekissa. Myöhemmin niitä markkinoi myös Armi Ratian Decembre-liike.

Suomalaisen lasin vuosikirja 2014 -kirjassa on hyvä artikkeli Heidi Blomstedtista lasimuotoilijana. Kirja on saatavana Helmet-kirjastoista.

Lähteet:

Suomalaisen lasin vuosikirja 2014 (Riihimäki: Suomen lasimuseo, 2014)

https://www.suomenlasimuseonystavat.fi/suomalaisen-lasin-vuosikirja-2014