Kysymykseni koskee vanhaa kansan uskomusta, jonka mukaan kihlasormuksella voidaan ennustaa tulevien lasten määrä ja sukupuoli. Sormusta roikotetaan hiuksesta…

Kysytty

Kysymykseni koskee vanhaa kansan uskomusta, jonka mukaan kihlasormuksella voidaan ennustaa tulevien lasten määrä ja sukupuoli. Sormusta roikotetaan hiuksesta/langasta , lasketaan ennustettavan kämmenelle, nostetaan ilmaan ja pyörimisestä voidaan nähdä sukupuoli. Haluaisin tietää, onko tapa peräisin Suomesta vai onko se yleismaailmallista uskomusperinnettä eli tehdäänkö sitä muuallakin? Olisin myös kiinnostunut lukemaan vanhoista ennustusperinteistä, eli jos aiheesta löytyy kirja/kirjoja, voisitte mainita niitäkin. Itse en hakuohjelmalla löytänyt. Kiitos oikein paljon jo etukäteen!!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Erilaiset lapsen syntymään liityvät ennustukset ovat hyvin yleisiä, samoin ns. heiluritekniikalla tehdyt ennustukset. Periaatteessa heilurina voidaan useissa tapauksissa käyttää mitä tahansa esinettä, mutta tietenkin avioliittoon ja lasten syntymiseen liittyvissä ennustuksissa sormus on koettu voimakkaaksi taikaesineeksi, liittyyhän siihen muutenkin paljon avioliittosymboliikkaa.

Suuren ennustuskirjan (Predicting your future) ja Leea Virtasen Nykymagian käsikirjan mukaan tämä kysymäsi ennustus eri variaatioineen (montako lasta, poika vai tyttö) tunnetaan maailmalla yleisesti. Itsekin muistan törmänneeni siihen mm. englanninkielisissä romaaneissa.

Lohjan kaupunginkirjastossa löytyy eri toimipisteistä monenlaisia kirjoja ennustamisesta. Yleisteoksia ovat esim. Ennustamisen avaimet, Kennedy: Opi ennustamaan, Parker: Tulevaisuutesi nyt. Muuten löytyy tietoa mm. kädestä katsomisesta ja korteista ennustamisesta. Kansanuskon ennustuksista löytyy mm. Kustaa Vilkunan klassikko Vuotuinen ajantieto, syntymäenteistä koottu Syntymä: enteitä ja uskomuksia ja tuo Leea Virtasen Nykymagian käsikirja, joka sisältää erilaisia, myös uudehkoja, enteitä ja uskomuksia.

Tervetuloa kirjastoon, niin katsotaan yhdessä löytyykö Sinua kiinnostavia ennustuskirjoja kokoelmistamme.