Kysymykseni koskee täydennyspoliisia, josta on mainittu laissa poliisin hallinnosta. Turvallisuusalan lakeja ollaan uudistamassa, joten en ole saanut tarkkaa…

Kysytty

Kysymykseni koskee täydennyspoliisia, josta on mainittu laissa poliisin hallinnosta. Turvallisuusalan lakeja ollaan uudistamassa, joten en ole saanut tarkkaa kuvaa henkilökohtaisista, lakiin perustuvista vaatimuksista, joita täydennyspoliisilta henkilönä vaaditaan. Vaatimuksista säädetty asetuskaan ei taida olla enää voimassa. Tulevaisuudessa taitaa olla valtion suunnitelmissa nostaa järjestyksenvalvojien toimivaltuuksia ja käyttää heitä täydennyspoliiseina myös rauhan aikana normaalin poliisin työtehtävissä alennetuilla poliisin valtuuksilla. Näin rivien välistä luettuna. Mitä vaatimuksia täydennyspoliisiksi hyväksymiseen on ja mitä julkista tietoa valtion tulevista suunnitelmista on nykyisellään? Riittääkö siviilipalvelus vai pitääkö olla asepalvelus suoritettuna? Onko Wikipediassa mainittu 35 vuoden alaikäraja tuulesta temmattu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kiitos kysymyksestäsi !

Poliisilain uudistuksen yhteydessä täydennyspoliisijärjestelmää koskevat säädökset siirrettiin osaksi lakia poliisin hallinnosta (873/2011). Tämä laki on tullut voimaan 1.1. 2014. Käytännössä voimassaolevan säädösperustan muodostaa tämän lain 15 b pykälä.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920110

Jyrki Kataisen hallitusohjelmassa sovittiin, että hallitus selvittää täydennyspoliisijärjestelmän uudistamista. Sisäasiainministeriö asetti 1.6. 2013 työryhmän valmistelemaan täydennyspoliisijärjestelmää koskevien säädösten uudistamista. Työryhmän piti saada työnsä päätökseen 31.5. 2014. Näin ei kuitenkaan käynyt vaan työryhmälle on annettu lisäaikaa selvityksen tekemiseen 30.11. 2014 asti.

Koska asia on vasta valmisteluvaiheessa, esittämiisi kysymyksiin on mahdotonta antaa sitovaa vastausta tässä vaiheessa. Toimikauden pidentäminen kertoo varmasti siitä, että työryhmässä on ristiriitaisia näkemyksiä kelpoisuusehdoista ja muista vastaavista asioista.

Sisäasiainministeriön internet -sivuilta löydät asiaan liittyviä tiedotteita. Ministeriö myös tiedottaa, kun työryhmä on saanut työnsä valmiiksi. Jos koet asian todella tärkeäksi etkä malta odottaa työryhmän työn tuloksia, voit toki ottaa yhteyttä myös työryhmän puheenjohtajaan, lainsäädäntöneuvos Timo Kerttulaan (puh. 0295 488 589).