Kysymykseni koskee suomen lakia. Saako ulkopuolinen puuttua millään tavoin yksityisen henkilön yksityis-eli henkilökohtaiseen omaisuuteen, esim. kalusteeseen?…

Kysytty

Kysymykseni koskee suomen lakia. Saako ulkopuolinen puuttua millään tavoin yksityisen henkilön yksityis-eli henkilökohtaiseen omaisuuteen, esim. kalusteeseen? Esimerkiksi, jos on kyseessä elementtisauna, joka on yksityisomaisuutta ja se on kaluste aivan samalla tavoin kuin esim. kirjahylly, tv jne. Elementtisauna voidaan purkaa ja koota sekä laittaa mihin huoneeseen tai tilaan tahansa aivan samalla tavoin kuten pöytä, televisio, kirjahylly jne. Yhden hengen elementtisauna eli kaluste (jonka sisällä on irrotettava pienen pieni kiuas) ei kuulu huoneistoon vaan on asukkaan henkilökohtaista yksityisomaisuutta. Voiko kukaan toisen rehellisesti hankittuun yksityisomaisuuteen millään tavoin kajota ja puuttua?

Jos asukas muuttaa pois, hän ottaa koko yksityisomaisuuden myös elementtisaunan mukaansa.

Isännöitsijätodistukseen ei saa laittaa asukkaan yksityisomaisuutta, olenko oikeassa? Jos isännöitsijätodistukseen laitetaan yksityisomaisuutta, se on jo toiselta varastamista. Onko asia näin?

Mitä sanoo suomen laki näissä tapauksissa? Ja mikä/mitkä lain /lakien pykälät sanovat ko. asioista. ja mitä ne sanovat ko asioista?

Lämmin kiiitos jo etukäteen vastauksestanne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valtioneuvoston asetus osakehuoneistojen pinta-alan mittaustavasta ja isännöitsijäntodistuksesta 12.5.2010/365 http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20100365 tuli voimaan 1.7.2010. Siinä luetellaan, mitä kaikkea tietoa isännöitsijäntodistuksessa tulee/voi olla.

0 ääntä

Kommentit

Kysymykseni kuuluu,että mitä suomen laki sanoo siitä,että saako koira purra ilman seuraamuksia vierasta ihmistä,jos tämä luvatta tunkeutuu koiran omalle aidatulle pihalle,jossa vielä lisäksi on portissa ollut selvä iso varoituskyltti vihaisesta koirasta?Ja kiitos paljon jo etukäteen vastauksestanne!

Järjestyslain 14 §:ssä säännellään koirakurista. Kyseisen lainkohdan mukaan koiran omistajan tai haltijan on huolehdittava siitä, että koira pidetään kytkettynä taajamassa. Lisäksi on huolehdittava siitä, ettei koira pääse karkaamaan esim. kuntopolulle, yleiselle uimarannalle tms. Kyseiset kiellot eivät pykälän toisen momentin mukaan kuitenkaan koske suljettua pihaa, koirien harjoituspaikkaa eikä erityisesti osoitettua aidattua jaloittelualuetta. Korian tulee kuitenkin näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa. Näin ollen tiettyä valvontaa edellytetään silloinkin, kun koiraa pidetään omalla pihalla.

Järjestyslaki 612/2003 löytyy ajantasaisena Finlex säädöspankista:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612

Tuija Jaakonsaaren ja Anu Ojalan teos ”Koiranhoitajan oikeusopas”, Kustannusosakeyhtiö Tammi 2011 on hyvä tiedonlähde kaikkiin koiraan liittyvissä oikeudellisissa asioissa (jalostus, hankinta, eläinsuojelu, vahingonkorvaus jne.). Kirjan luvussa vahingonkorvaus ja vakuutukset käydään läpi eri tilanteita, joissa koira aiheuttaa ihmiselle vahinkoa. Kirjan mukaan koiraa voidaan omassa pihassa tai asunnossa pitää vapaammin kuin yleisellä paikalla. Omistaja ei kuitenkaan kokonaan vapaudu vastuusta silloinkaan. Varsinkin jos koira aikaisemmin on käyttäytynyt aggressiivisesti tulisi koiran omistaja huolehtia koirasta normaalia tarkemmin. Pääsääntönä todetaan, ettei korvausvastuuta koiran hyökkäyksestä tule jos vieras ihminen menee toisen ihmisen asuntoon luvatta. Kirjassa on käyty läpi aiheeseen liittyvää oikeuskäytäntöä ja suosittelen, että tutustutte kirjaan ja kirjassa läpikäytyihin oikeustapauksiin.

Verkosta löytyy myös Vakuutus- ja rahoitusneuvonnassa Riitta Haapasaaren vuonna 2009 laatima tietoaineisto ”Koirien aiheuttamien vahinkojen korvaaminen”. Oppaassa käsitellään mm. missä tilanteissa omistaja/haltija on vastuussa koiran puremisesta aiheutuneesta vahingosta. Aineisto löytyy Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan verkkosivuilta seuraavasta linkistä: http://www.fine.fi/userfiles/file/koirat09.pdf

Lopuksi: Jos kyseessä on konkreettinen tilanne, johon halutaan oikeudellista neuvontaa, voi asiasta olla yhteydessä oikeuslaitoksen oikeusapuohjaukseen. Oikeusapuohjauksen yhteystiedot ovat seuraavan linkin takana: http://www.oikeus.fi/32506.htm